لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۲

دکانداران زن: برخی‌ها در رابطه به کار ما دید منفی دارند


برخی از فروشنده‌های زن می‌گویند شماری از مردم تصور می‌کنند که آنان به عوض فروشندگی به دنبال اهداف غیر اخلاقی به این کار رو آورده‌اند.

صدف که در یکی از مارکیت‌های شهر کابل فروشگاه لباس زنانه دارد روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، شماری زیادی از اطرافیان‌اش نسبت به کار او دید منفی دارند.

اما صدف می‌گوید، کار کردن در جامعه سنتی افغانستان بدون شک چالش‌‌های را در بر دارد اما به گفته وی نایل شدن به یک هدف در زندگی بدون چالش نیست.

وی افزود:

"مردم هر چیز می‌گویند، چه بگویم برخی از آنان فکر می‌کنند که ما برای انجام کار‌ها بد یا بخاطر وقت ضایع کردن و خوشگذرانی به اینجا آمده ایم ، در حالی که چنین نیست ما دختران می‌توانیم حمایت مالی برای خود و خانواده خود فراهم کنیم، فکرهای منفی دارند اما من به این حرف‌ها توجه نمی‌کنم."

در عین حال سوسن دختر دیگر که فروشنده عطر در شهر کابل است می‌گوید، شماری از مشتریان مرد به هدف آزار و اذیت و یا تلاش برای برقرار کردن رابطه به دکان‌اش مراجعه می‌کنند.

سوسن می‌گوید، از طرز دید منفی نسبت به خودش خیلی احساس بد دارد و این چنین دیدگاه او را رنج می‌دهد.

وی گفت:

"بیشتر آنان فکر می‌کنند که ما برای کار نه بلکه به دنبال برخی اهداف دیگر آمده ایم، احساس بد دارم نسبت به آن، حرف‌های می‌زنند که ناراحت کننده‌است."

این فروشنده‌های زن در حالی از برخورد‌های اجتماعی شاکی اند که شماری از زنان دیگر افغان که در بخش‌های مختلف در بیرون از منزل کار می‌کنند، از واکنش‌ها و دیدگاه‌ها در مورد‌ شان راضی نیستند.

تعداد از پولیس‌های زن نیز می‌گویند که در محیط کاری مشکلات دارند و در عین حال در اجتماع و حتی از خانواده و نزدیکان ‌شان با برخورد‌های تبعیض آمیز روبرو اند.

این در حالیست که رشد ظرفیت‌های زنان در شهر‌های بزرگ افغانستان در بیشتر از یک دهه گذشته بیشتر بوده و آنان در عرصه‌های مختلف وظیفه اجرا کرده و ساعت‌های زیادی در بیرون از منزل فعالیت دارند.

برخی از باشنده‌های شهر کابل می‌گویند که شماری از مشتریان مرد برای خرید اجناس نه بلکه به هدف چشم چرانی و برقرار کردن رابطه به دکان که فروشنده‌های آن زنان اند، مراجعه می‌کنند.

مسعود عزیزی یکی از آنان در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

"خوب است که خانم‌ها در هر عرصه کار بکنند اما شرایط فعلی برای دکانداری زنان مساعد نیست برخی مردم بخاطر خرید اجناس نه بلکه بخاطر دیدن و برقرار کردن رابطه به دکان‌های آنان مراجعه می‌کنند."

از سوی هم صحرا یک باشنده شهر کابل می‌گوید، فروشنده‌های زن برای حفاظت بهتر از خودشان باید در رفتار اجتماعی و طرز لباس پوشیدن‌شان از نهایت دقت کار بگیرند.

وی گفت:

"دلیل موجودیت دیدگاه منفی نسبت به آنان این است که آنان باید در قسمت فیشن‌شان محتاط بوده و متوجه چگونگی برخورد‌های اجتماعی باشند؛ زیرا همین مسئله باعث می‌شود که مردان نسبت به آنان دید ابزاری داشته باشند، بناءً باید اگر آنان برخورد مناسب اجتماعی داشته باشند و لباس مناسب بپوشند بسیار خوب خواهد بود."

از لحاظ قوانین هیچ ممانعتی برای اشتغال زنان در افغانستان وجود ندارد اما گفته می‌شود که در عمل در بسیاری موارد نا باوری‌ها نسبت به توانایی‌های زنان محسوس بوده‌است.

کار کردن زنان در جامعه سنتی افغانستان کار ساده‌ای نیست؛ مرسل یکی از فروشنده‌های زن در شهر کابل می‌گوید در محیط کاری‌اش با دشواری‌های زیادی مواجه است.

به گفته او حتی رنگ چادر، اندازه چادر و کوتاهی و درازی دامن اش، می‌‌تواند برای او مشکل آفرین باشد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG