لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

ارگ ادعای برخی وکلا در مورد داشتن ۲۰۰ مشاور رئیس جمهور را رد کرد


ریاست جمهوری افغانستان ادعای شماری از اعضای ولسی جرگه را رد می‎کنند که گفته‎اند رئیس جمهور بیشتر از دوصد مشاور دارد.

ارگ می‎گوید، بر اساس فقره سیزدهم ماده ۶۴ قانون اساسی، رئیس جمهور در بخش‎های مختلف برای اهداف خاص شماری از مشاورین را استخدام کرده‎است.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور به روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، رئیس جمهور در بخش‎های مختلف حدود ۸۰ مشاور دارد که در حالات ضرورت به رئیس جمهور مشوره‎های سودمند می‎دهند.

چخانسوری: حدود هشتاد مشاور در هشت کمیته خاص گماشته شده‎اند.
چخانسوری: حدود هشتاد مشاور در هشت کمیته خاص گماشته شده‎اند.

وی افزود:

"مشاورین رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی و برای اهداف مشخص انتخاب شده‎اند که از تجارب و کادرهای مسلکی آنان در کارهای دولت استفاده می‎شود، حدود هشتاد مشاور در هشت کمیته خاص گماشته شده‎اند که در هر کمیته ده تا دوازده مشاور کار می‎کند."

به گفته چخانسوری مشاورین رئیس جمهور در بخش‎های اقتصاد، صحت، سیاست، حل منازعات قومی، امنیت، مسایل دینی، اجتماعی و فرهنگی تنظیم شده‎اند.

این در حالی است که برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‎گویند که رئیس جمهور، رئیس اجرائیه و معاونین آنان دارای بیش از پنجصد مشاور بوده که هزینه آنان روی بودجه حکومت یک بار سنگین است.

فکور بهشتی یکی از اعضای این جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه ولسی جرگه گفت که معاشات و محافظین این مشاورین دو برابر نماینده‎های مردم در این جرگه می‎باشد.

او افزود:

"شما می‌بینید که رئیس جمهور دوصد مشاور دارد. رئیس اجرائیه بیش از دوصد مشاور دارد معاونین‌شان نیز همینطور، از نزد خود بست ایجاد می‎کنند و این بار مالی دارد می‎دانید که یک مشاور این‎ها چقدر مصارف دارد دو برابر اعضای پارلمان معاش دارند و دو برابر اعضای پارلمان محافظ دارند."

ریاست جمهوری این ادعاها را رد می‎کند و می‎گوید، معاش و امتیازات مشاورین رئیس جمهور بر اساس قانون تنظیم شده‎است.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه از حکومت خواست تا در استخدام در چوکات تشکیلات دولت، عدالت اجتماعی را مدنظر گیرد.

ابراهیمی: دولت باید در این راستا توجه خود را داشته باشد.
ابراهیمی: دولت باید در این راستا توجه خود را داشته باشد.

او افزود:

"استخدام در تشکیل دولت یک اصل است قانون اساسی به عنوان وثیقه ملی عدالت اجتماعی را تأکید می‎کند دولت باید در این راستا توجه خود را داشته باشد."

هارون چخانسوری گفته‎است، در ترکیب مشاورین رئیس جمهور، برابری‎های قومی، سمتی و نژادی در نظر گرفته شده‎است.

پیش از این هم برخی‎ها در باره مشاورین رئیس جمهور اظهارات را مطرح کرده بودند و اما این اولین باریست که ریاست جمهوری در باره تعداد مشاورین رئیس جمهور اظهار نظر کرده‎است.

گزارش : نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG