لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

نور: جنگ شمال، جنگ نیابتی کشورهای قدرتمند خارجی است


عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ می‌گوید که شمال افغانستان شاهد دوام جنگ نیابتی میان قدرت‌های بزرگ جهان است.

آقای نور این سخنان را به روز سه‌شنبه در جریان سخنرانی‌اش در یک نمایشگاه تولیدات مشترک ایران-افغانستان در مزارشریف بیان کرد.

وی تأکید کرد که جنگ جاری در ولایات شمال افغانستان جنگ طالبان و گروه داعش با دولت نبوده، بلکه قدرت‌های بزرگ و کشور های خارجی در جنگ شمال افغانستان دست دارد.

عطا محمد نور گفت:

"جنگ در سطح شمال افغانستان نیست این در جنگ‌های خاور میانه ریشه دارد. این جنگ در جنگ‌های بیرون کلان ریشه دارد. جنگ شمال در سیاست‎های فرا منطقه‌یی و جنگ‌های استراتژیک و سیاست‌های اقتصادی این و آن کشور ریشه دارد."

آقای نور منشاء جنگ شمال را دخیل در جنگ خاور میانه دانسته و می‌گوید که مسایل اقتصادی و دسترسی قدرت‌ها به منابع نفتی عظیم منطقه نیز به شدت نا امنی‌ها در شمال افزوده‌است.

به باور آقای نور، دامنۀ جنگ و نا امنی‌های شمال افغانستان به زودی فرا منطقه‌یی خواهد شد.

نور: دامنۀ جنگ و نا امنی‌های شمال افغانستان به زودی فرا منطقه‌یی خواهد شد.
نور: دامنۀ جنگ و نا امنی‌های شمال افغانستان به زودی فرا منطقه‌یی خواهد شد.

وی افزود:

"این جنگ کشانیدنش به مناطق بسیار دور فرا منطقه‎یی ارتباط می‌گیرد، به همین خاطر جنگ چهار طالب نیست بلکه جنگ قدرت‌هاست."

از سوی دیگر محمد رضا بهرامی فرستاده فوق‌العاده ایران برای افغانستان نیز عامل شدت نا امنی و جنگ در شمال افغانستان را مداخلات بیرونی عنوان می‌کند.

این نماینده سیاسی ایران در افغانستان می‌گوید که هر دو کشور همسایه به دلیل که منافع مشترک دارند با تهدیدات مشترک نیز مواجه اند.

به گفته بهرامی جهت رفع تهدیدات امنیتی در برابر افغانستان و ایران باید یک راهکار مشترک نیز از سوی هر دو کشور طرح‌ریزی و تطبیق شود.

بهرامی گفت:

"این باور در سطوح مختلف دولتی در ایران و افغانستان وجود دارد که ما منافع مشترک و تهدیدات مشترک داریم و وقتی از منافع مشترک و تهدیدات مشترک صحبت می‌کنیم قاعدتاً باید تعاملات خود را در حوزه‌های مختلف گسترش دهیم که به یک راهکار مشترک نیز برسیم."

این در حالیست که هم‌اکنون نا امنی‌ها در ولایات فاریاب، بغلان، کندز، سرپل و بدخشان افزایش یافته و هزاران خانواده در اثر تداوم جنگ از ولایات‌شان بی‌جا شده‌اند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG