لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

فعالیت کمیته مصونیت خبرنگاران در بلخ تحریم شد


نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران و ژورنالیستان بلخ فعالیت کمیته مصونیت و امنیت خبرنگاران را تحریم کردند.

نهادهای رسانه‌یی و خبرنگاران بلخ هنگامی در مقابل فعالیت این کمیته واکنش شدید نشان دادند که پس از معرفی سه تن از نماینده‎گان آنان به این کمیته از طریق انتخابات آزاد، اخیراً فدراسیون رسانه‎ها در کابل سه تن دیگر را به عنوان نماینده‎گان نهادهای رسانه‌یی و خبرنگاران بلخ به این کمیته معرفی کرد.

خبرنگاران ولایت بلخ شکایت دارند که آنان برای این کمیته سه تن از نماینده‎گان خود را معرفی کرده بودند که افراد یاده شده توسط انتخابات آزاد گزینش شده‎اند. اما اخیراً فدراسیون رسانه‎ها در کابل به عوض نماینده‎گان خبرنگاران بلخ سه تن دیگر را به گونه تحمیلی جهت عضویت در این کمیته به مقام ولایت بلخ معرفی کرده‎اند.

خبرنگاران بلخ این عمل فدراسیون رسانه‎ها را خلاف ارزش‎های رسانه‌یی دانسته در برابر آن واکنش نشان دادند.

شریفی: با روند که این‎ها در پیش گرفته‎اند مشکل داریم.
شریفی: با روند که این‎ها در پیش گرفته‎اند مشکل داریم.

نور آغا شریفی مسئول رادیو تلویزون آرزو در رابطه به رسانه‎ها گفت:

"با روند که این‎ها در پیش گرفته‎اند مشکل داریم، با روند که هیچ خبرنگار و مدیر رسانه در بلخ اطلاع ندارد، ولی یک فرمان تحمیلی که او هم از یک نهاد که در این‌جا نماینده‎گی ندارد و هنوز خبرنگاران به نام آن آشنا نیستند، میاید سه تن به گونه تحمیلی معرفی می‎شود و این روش قانونمند نیست."

خبرنگاران بلخ می‎گویند کسانی‌که از سوی فدراسیون رسانه‎ها به این کمیته معرفی شده‎اند، از آنان نماینده‎گی نمی‎کنند.

به گفته آنان فدراسیون رسانه‎ها در ولایت بلخ نماینده‎گی ندارد و بناً حق مداخله در امور حقوقی خبرنگاران این ولایت از صلاحیت آنان نیست.

ذبیح‌الله احساس معاون انجمن خبرنگاران شمال افغانستان و ژورنالیست آژانس خبری پژواک می‎گوید که با استفاده از نام خبرنگاران نهادهای پروژوی در مرکز کابل ایجاد شده‎اند و به دلیل تأمین منافع شخصی خود از حق و نام خبرنگاران سوء استفاده می‎کنند.

احساس افزود:

" فدارسیون‎ها، بعضی کمیسیون‎ها و نهادها به نام خبرنگاران در کابل ساخته می‎شوند، که اصلاً به سالیان سال به ولایات سفر هم نمی‎کنند و به نماینده‎گی خبرنگاران ولایتی به آنان سرنوشت سازی می‎کنند و به آنان رهنمایی می‎کنند. من نمی‎دانم چی گونه قانون ایجاد شده که برای حل مشکل خبرنگاران ولایتی نماینده‎گان انتخاب می‎شوند، اما از خبرنگاران همان ولایت کسی نظر نمی‎خواهد."

ذبیح‌الله عسکرزاده یکی از نماینده‎گان معرفی شده رسانه‎های بلخ به کمیته مصونیت و تأمین امنیت خبرنگاران است، او می‎گوید خبرنگاران بلخ به هیچ وجه در مقابل به این مسئله سکوت نخواهد کرد و صدای خود را تا با سازمان‎های بین‌المللی هم بلند می‎کنند.

عسکرزاده گفت:

"معترضین از ریاست اطلاعات و فرهنگ، همچنان آمریت مطبوعات ولایت بلخ و نهادهای ملی و بین‌المللی مثل نماینده‎گی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) و کمیسیون حقوق بشر در بلخ می‎خواهند که این موضوع را با اصل بی‌طرفی مورد بررسی قرار داده و برای نهادینه شدن دموکراسی گام بردارند."

خلیق: نماینده‎گان خبرنگاران و رسانه‎های بلخ به این کمیته باید از طریق انتخابات آزاد گزینش شوند.
خلیق: نماینده‎گان خبرنگاران و رسانه‎های بلخ به این کمیته باید از طریق انتخابات آزاد گزینش شوند.

با این حال صالح محمد خلیق رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ بلخ نیز این عمل فدراسیون رسانه‎ها در کابل را خلاف قوانین و اصول اخلاقی رسانه‌یی دانسته می‎گوید که نماینده‎گان خبرنگاران و رسانه‎های بلخ به این کمیته باید از طریق انتخابات آزاد گزینش شوند.

این کمیته در مرکز کابل به ریاست معاون دوم ریاست جمهوری کشور و در ولایات به ریاست معاونین والیان ایجاد شده‎است.

تا کنون نماینده‎گان معرفی شده فدراسیون رسانه‎های کابل به این کمیته در مورد ابراز نظر نکرده‎اند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG