لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

وال ستریت ژورنال: آیا پوتین برای طالبان پلانی دارد؟


وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در شماره اخیر خود گزارشی را به نشر رسانده تحت عنوان آیا پوتین برای طالبان در افغانستان پلانی دارد؟

روزنامه می‎نویسد مقامات افغان و امریکایی در مورد عمیق شدن روابط سیاسی بین روسیه و طالبان نگرانی دارند.

قبل از این قوماندان امریکایی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان جنرال جان نیکلسن گفته بود که یک نوع ارتباط بین روسیه و طالبان برقرار شده‎است.

به نوشته روزنامه هرچند سخنگوی وزارت خارجه روسیه ماریا زخاروفا تاکید نموده‎است که روسیه کدام مذاکرات سری را با طالبان انجام نداده و از آن‎ها حمایت نکرده‎است، اما او اظهار می‎دارد روسیه طرفدار مذاکرات صلح در افغانستان می‎باشد که به گفته اواین پروسه تنها در صورتی ممکن است که تمام طرف‎های دخیل در جنگ افغانستان به شمول طالبان در آن نقش داشته باشند.

به نوشته روزنامه مقامات روسیه به این باوراند که قوای حکومت افغانستان تحت حمایت قوای خاص امریکا فعالیت کافی را برای از بین بردن گروه داعش در افغانستان انجام نداده‎است.

اما روزنامه از قول جنرال امریکایی می‎نویسد که گفته‎است صحبت در مورد داعش در افغانستان یک بهانه برای روسیه می‎باشد که سیاست‎های خود را در افغانستان توجیه نماید.

ایشا پاسیفیک

نشریه ایشا پاسیفیک در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان افغانستان می‎خواهد از طریق خط آهن خود را به روسیه و اروپا وصل نماید و شبکه مواصلاتی خود را گسترش بدهد.

نشریه از قول وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان محمود بلیغ نوشته‎است که می‎گوید، اعمار خط آهن که منطقه آته مرات ترکمنستان را با گذرگاه سرحدی امام نظر ترکمستان و آقینه افغانستان وصل می‎کند برای شبکه ترانسپورت افغانستان بسیار مهم می‎باشد و اولین قدم‎ها برای وصل شدن افغانستان از طریق خط آهن می‎باشد.

به نوشته ایشا پاسیفیک وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان می‎گوید که از طریق این خط آهن افغانستان تنها با آسیای میانه نه بلکه در نهایت به روسیه و بعداً از طریق آذرباییچان و گرجستان به اروپا هم وصل خواهد شد.

نشریه می‎افزاید نظر به پیشبینی وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان در سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیارد تن مال از طریق خط آهن آته مراد – امام نظر - آقینه انتقال داده خواهد شد و سال بعد آن کوشش می‎شود که این مقدار به سه میلیارد تن برسد.

به گفته این وزیر افغانستان حکومت این کشور می‎خواهد که خط آهن را به هر سمت وصل کند که تا ده سال حدود ۵ هزار کیلومتر خط آهن ساخته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG