لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

برخی سیاسیون افغان: حکومت مشروعیت‌اش را از دست داده‌است


انوارالحق احدی رئیس جبهه نوین افغانستان
انوارالحق احدی رئیس جبهه نوین افغانستان

شماری از سیاسیون افغان می‌گویند، دموکراسی در افغانستان نسبت به دو سال گذشته در وضعیت بدتر قرار دارد و قوه اجرائیه و مقننه این کشور نیز مشروعیت‌اش را از دست داده‌است.

انوارالحق احدی رئیس جبهه نوین افغانستان روز شنبه در نشستی تحت نام جنبش روشنایی و چشم انداز فعالیت‌های مدنی در افغانستان بر عدم مشروعیت حکومت از لحاظ قانونی انتقاد کرده گفت:

"زمانی ما مشروعیت حکومت را زیر سوال برده بودیم اما اکنون مشروعیت همه ارگان‌های دولتی زیر سوال است، بر علاوه انتخابات ما استقلال قضا و ارگان‌های عدلی نداریم، متأسفانه می‌شنویم که استخبارات برخی رسانه‌ها را خریداری کرده که ناامید کننده‌است."

آقای احدی در حالیکه از هیچ رسانۀ نام نمی‌برد اما می‌گوید، برخی رسانه‌ها نظر به فعالیت قوی استخبارات وابسته به حکومت است.

وی می‌گوید، همه تصامیم حکومت و شورای ملی فاقد مشروعیت دموکراتیک و حقوقی می‌باشد.

رنگین دادفر سپنتا مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان نیز در این نشست بار همه مشکلات کنونی را بر عدم موجودیت نظام مشروع در حکومت انداخت.

سپنتا: واقعیت این همه بحران به باور من، نداشتن یک اقتدار و دولت مشروع در این کشور است.
سپنتا: واقعیت این همه بحران به باور من، نداشتن یک اقتدار و دولت مشروع در این کشور است.

وی گفت:

"واقعیت این همه بحران به باور من، نداشتن یک اقتدار و دولت مشروع در این کشور است، دولت افغانستان در ابعاد گوناگون فاقد مشروعیت دموکراتیک و قانونی می‌باشد."

این اظهارات در حال مطرح می‌شود که حکومت وحدت ملی پس از بنبست انتخاباتی ریاست جمهوری، بر اساس توافق‌نامه سیاسی و با میانجیگری امریکا به میان آمد.

بر علاوه، قرار بود انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها نیز در بهار سال ۱۳۹۴ خورشیدی برگزار گردد اما با آنکه به تازگی اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی بزگزیده شده‌اند ولی تاکنون انتخابات برگزار نگردیده ‎و از زمان برگزاری آن هم خبری نیست.

این نخستین بار نیست که مشروعیت حکومت وحدت ملی از سوی برخی سیاسیون و نهاد‌ها مورد سوال قرار می‌گیرد، بلکه در گذشته هم بار‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است.

اما دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری در صحبت با رادیو آزادی این اظهارات سیاسیون را اغراض سیاسی خوانده گفت، حکومت همه گام‌هایش را بر اساس قانون برداشته است.

مینه پال: اظهارات سیاسیون ناشی از اغراض سیاسی است.
مینه پال: اظهارات سیاسیون ناشی از اغراض سیاسی است.

وی گفت:

"مشروعیت حکومت بر اساس آرای مردم می‌باشد، شما حمایت قوی جامعه جهانی از این نظام را در نشست‌های بروکسل و وارسا شاهد بودید، همین طور اجتماع منطقوی بدون پاکستان به حکومت افغانستان مشروعیت داده‌است، برخی افراد که مسئله مشروعیت حکومت را مطرح می‎کنند در آن اغراض سیاسی دارند."

آقای مینه پال همچنان می‌گوید، نهادهای که ممد تنفیذ دموکراسی و قانون کشور می‌شود از سوی حکومت همواره مورد حمایت قرار گرفته است.

ولی آقای سپنتا به این باور است که دست آوردهای افغانستان در بخش دموکراسی که پانزده سال برای آن تلاش گردیده، قسماً از دست رفته است.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG