لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

قاسمیار: طالبان باید اختلافات شان را از راه گفتگو حل کنند


شورای عالی صلح همانند گذشته یکبار دیگر صدای صلح را بلند کرده و از طالبان مسلح می‌خواهد تا با پروسه صلح یکجا شده و اختلافات ‌شان را از راه گفتگو حل نمایند.

این در حالیست که به تازگی ویب سایت "لانگ ژورنال نوشته است که طالبان گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان را رد کرده و گفته اند که روابط ‌شان را با دیگر گروه‌های تروریستی بخصوص القاعده نزدیک می‌سازند.

اما شورای عالی صلح جنگ را راه حل مشکلات ندانسته و می‌گوید که دوام جنگ به جز خونریزی پایان دیگر ندارد.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی این شورا روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی از طالبان خواست که به برکت روز میلاد حضرت محمد (ص) به پروسه صلح یکجا شوند.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح
محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح

وی در ادامه گفت:

"هیچ گونه جواز شرعی ندارد کسی که برادر مسلمان خود را می‌کشد و وطن خود را خراب می‌کند به برکت همین روز این‌ها تصمیم بگیرند صلح را خیر بدانند به مذاکره حاضر شوند خواست‌های خود را بگویند و هر کسیکه خون بریزاند آخرت‌اش خراب می‌شود."

لانگ ژورنال در ویب سایت خود به نقل از کمیسیون فرهنگی طالبان نوشته است که خواست‌های فعلی برای گفتگوهای صلح واقعی نه بلکه یک نوع بازی سیاسی است و مبارزۀ را که طالبان آغاز کرده‌اند تا نافذ شدن شریعت، ادامه خواهد یافت.

پیش از این برخی از مقام‌های طالبان و شماری از محققین در منطقه امیدواری نشان داده بودند که طالبان برای گفتگو با حکومت افغانستان علاقه مندی نشان داده‌اند.

شورای عالی صلح هم گفته است که برای گفتگو‌های صلح تماس‌ها با شماری از رهبران طالب وجود دارد و صلح خواست ملت افغانستان است.

در عین حال عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان اخیراً گفته است که امیدواری‌های پیدا شده تا راه برای گفتگوهای صلح میان حکومت و طالبان هموار گردد.

اما اینکه طالبان به طور غیر منتظره از گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان انکار کرده چه عامل در عقب آن وجود دارد؟

مطیع الله خروتی کارشناس افغان در صحبت با رادیو آزادی گفت، اظهارات تازه طالبان به تشویق برخی کشورهای منطقه و جهان صورت گرفته و روابط روسیه و ایران برای طالبان جرأت داده‌است که از گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان انکار کنند.

خروتی: اظهارات تازه طالبان به تشویق برخی کشورهای منطقه و جهان صورت گرفته است.
خروتی: اظهارات تازه طالبان به تشویق برخی کشورهای منطقه و جهان صورت گرفته است.

وی گفت:

"یگانه عامل تغییر سیاست طالبان حمایت مستقیم و علنی روسیه است در جنگ افغانستان، حلقات استخباراتی به شکل مخفیانه فعالیت می‌کرد، اما سفیر فدراتیف روسیه به صراحت اعلام کرد که ما از تحریک طالبان حمایت معنوی می‌کنیم آنها که به حمایت معنوی اقرار کردند گویا دیگر حمایت هم در عقب آن وجود دارد وقتی که طالبان این حمایت جدید را پیدا کردند آنان را وادار به این ساخت که بگویند ما با حکومت افغانستان گفتگو نمی‌کنیم."

این در حالیست که رئیس جمهور افغانستان همواره گفته است که دروازه‌های صلح همیشه به روی طالبان مسلح و دیگر مخالفین که خواهان پیوستن به صلح اند باز بوده اما آن عده از گروه‌های که به حمایت بیگانه گان به جنگ ادامه می‌دهند در برابر شان عمل بلمثل انجام می‌شود.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG