لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۰

ترمپ، رکس تیلرسن را به حیث نامزد وزارت خارجه اعلان خواهد کرد


یک مقام ارشد امور انتقال قدرت در امریکا به آژانس خبری رویترز گفته‎است، دونالد ترمپ، رکس تیلرسن (Rex Tillerson) رئیس شرکت اکسن موبایل (Exxon-Mobil) را به حیث وزیر خارجه انتخاب کرده‎است و او را به حیث نامزد وزارت خارجه این کشور اعلان خواهد کرد.

به گفته وی تیلرسن قادر خواهد بود به همه سوالات در زمینه روابط گذشته اش با روسیه پاسخ دهد.

رکس تیلرسن ۶۴ سال دارد و در زمینه توافقنامه‎های تجارتی خارجی تجربه دارد.

دونالد ترمپ یکی از پیشتازان عرصه اقتصاد را که در زمینه دیپلوماسی از طریق توافقنامه‎های تجارتی خارجی برای بزرگترین شرکت‎های انرژی جهان تجربه دارد، به حیث وزیر خارجه امریکا اعلان می‎کند.

این مقام ارشد امور انتقال قدرت در امریکا گفته‎است، بعد از آنکه چهره‎های شناخته شده جمهوری خواهان به شمول وزرای خارجه سابق امریکا جیمز بیکر و کاندالیزا رایس و وزیر دفاع سابق این کشور رابرت گیتس از رکس تیلرسن ۶۴ ساله حمایت کردند، دونالد ترمپ او را به حیث وزیر خارجه امریکا انتخاب کرد.

مسکو در دوازدهم دسامبر از تیلرسن ستایش‎های تازه به عمل آورده‎است.
مسکو در دوازدهم دسامبر از تیلرسن ستایش‎های تازه به عمل آورده‎است.

حمایت این چهره‎ها از رکس تیلرسن به احتمال تائید وی توسط مجلس سنا مساعدت خواهد کرد که بالای روابط وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تمرکز خواهد داشت.

در سال ۲۰۱۳ میلادی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مدال افتخار "انجمن دوستی" این کشور را برای رکس تیلرسن اعطا کرد.

دموکراتان و جمهوری خواهان گفته‎اند، از رکس تیلرسن در مورد روابط اش با روسیه و این‎که بارها با ولادیمیر پوتین ملاقات کرده‎است، سوال خواهد شد.

مسکو در دوازدهم دسامبر از تیلرسن ستایش‎های تازه به عمل آورده‎است.

سناتور جان مککین رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ میلادی امریکا در یک مصاحبه با آژانس خبری رویترز گفته‎است:
"من نگرانی دارم، خیلی آشکار است که او روابط خیلی نزدیک با ولادیمیر پوتین دارد."

ترمپ، تیلرسن را در حالی به حیث وزیر خارجه امریکا انتخاب می‎کند که مباحثات در مورد نقش هکرهای روسی در نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا که به تاریخ هشتم نوامبر برگزار شد، ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG