لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

ملل متحد: برنده جایزه ننسین خواب دختران را به حقیقت تبدیل کرد


نشریه کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان برنده جایزه ننسین خواب یک حلقه دختران را به حقیقت تبدیل نمود.

نشریه در این مطلب خود به تلاش‎های یک معلمه افغان اشاره نموده می‎نویسد در مکتب دور افتاده دختران مهاجر افغان در قریه چندنه که مانند دختر ۱۳ ساله افغان پلوشه چندین دختر دیگر هم در آن‎جا سکونت دارند، تعلیم عموماً در سن ۱۴ ساله‎گی به پایان می‎رسد.

مکتب خصوصی دختران در اینجا که قبلاً یک شفاخانه بود صرف پنج اطاق درسی داشت و به کمبود کتاب‎های درسی، قرطاسیه و دیگر لوازم رو به رو بود ونبود جای و کمبود لوازم سبب شده بود که معلمان به شاکردان خورد سال اولویت بدهند و دخترانبا رسیدن به صنف هشت درس‎های خود را نیمه تمام رها کنند.

اما به نوشته نشریه کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین یک معلمه این مکتب عاقله آصفی بخاطر کار خسته‎گی ناپذیر خود در سال ۲۰۱۵ جایزه مهاجرت بنام ننسین را به دست آورد.

این جایزه ۱۰۰ هزار دالر نقد هم با خود داشت که خانم عاقله ۶۴ هزار دالر آن را برای توسعه این مکتب و تهیه لوازم آن به مصرف رساند.

عاقله در ماه سپتمبر سال ۲۰۱۶ در مراسم افتتاح این مکتب باز سازی شده گفت شاگردان من همیشه از من سوال می‎کردند که آیا آن‎ها خواهند توانست بالاتر از صنف هشت درس‎های خود را ادامه بدهند و اکنون این خواب آن‎ها به حقیقت پیوسته‎است.

فایننشل تایمز

روزنامه فایننشل تایمز چاپ بریتانیا در مورد سرمایه گذاری در افغانستان مطلبی را به نشر رسانده که در بخش آن می‎نویسد، افغانستان شاید برای بسیار مردم یک کشور مناسب برای سرمایه گذاری نباشد، اما اولین صندوق مالی خصوصی در این کشور جنگ زده که هنوز هم مردم آن در میدان جنگ بین قوای حکومت و طالبان تلف و زخمی می‎شوند اولین نتایج سرمایه گذاری خود را نشر نمود.

فایننشل تایمز در این مطلب خود به صندوق جلب سرمایه گذاری بنام ان فرانتییر افغانستان فــــنـــد In Frontier Afghanistan Fundکه یک صندوق مالی کوچک می‎باشد و در مجموع ۲۲ میلیون دالر سرمایه دارد و از سوی دو کشور بریتانیا و هالند حمایت می‎شود اشاره می‎کند. پول‎های این صندوق برای تشویق تجارت به مصرف می‎رسد.

به نوشته روزنامه با در نظر داشت سرازیر شدن میلیاردها دالر سرمایه به افغانستان شاید این سرمایه گذاری ناچیز می‎باشد، اما این صندوق نمونه برای برداشت منفعت و استفاده از فرصت در این کشور ۳۳ میلیون نفری بشمار میرود.

XS
SM
MD
LG