لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

کامه وال: به کیفیت درسی در پوهنتون‌ها خصوصی باید توجه جدی شود


وزارت تحصیلات عالی افغانستان از مسئولان مؤسسات و پوهنتون‌های خصوصی می‌خواهد تا به کیفیت درسی در پوهنتون‌های شخصی توجه جدی کنند.

محمد امیر کامه وال رئیس تعلیمات عمومی این وزارت روز شنبه در میزگرد به هدف تمویل مالی بخش خصوصی تحصیلات عالی گفت که در برخی از موسسات و پوهنتون‌های شخصی کیفیت درسی خیلی پائین است.

آقای کامه وال همچنان گفت که پوهنتون‌های خصوصی باید کیفیت درسی را ارزش داده و نسبت به پوهنتون‌های دولتی معیاری تر فعالیت کنند:

وی افزود:

" کوشش نهایی ما باید این باشد که تاکنون به کمیت آن توجه خاص کردیم به بالا بردن کیفیت‌اش البته به کمک و حمایت اتحادیه پوهنتون‌ها و موسسات ریاست پوهنتون‌ها خصوصی و همچنان روسای محترم پوهنتون‌ها انشالله باید ما و شما توجه خاص را به کیفیت هم داشته باشیم."

به گفته آقای کامه وال، اگر موسسات ملی و بین‌المللی، تاجران و سرمایه گذاران پوهنتون‌های شخصی را حمایت مالی کنند آنها می‌توانند کیفیت درسی در پوهنتون‌ها را به اسرع وقت بالا ببرند.

به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی، اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا در نظر دارد تا زمینه دسترسی به قرضه‌ها و منابع مالی را از راه‌های مختلف برای مسئولان پوهنتون‌های خصوصی فراهم نماید.

این در حالیست که شماری از محصلین پوهنتون‌های خصوصی نیز از پایین بودن کیفیت درسی شکایت می‌کنند.

آنان می‌گویند که در بیشتری این پوهنتون‌ها کیفیت درسی پائین بوده و گویا روز گذرانی صورت می‌گیرد.

عبدالولی و رحیم دو تن از این محصلین در مورد چنین گفتند:

" هدف برخی از پوهنتون‌های شخصی گرفتن پول از محصلین می‎باشد و محصلین را بدون خواندن درس به جامعه تقدیم کنند. در کل درس‌ها در پوهنتون‌های شخصی کیفیت درست ندارد زیرا تعداد موسسات خصوصی زیاد شده و هیچ بررسی از سوی وزارت تحصیلات عالی صورت نمی‌گیرد."

این شکایات در حالی مطرح می‌گردد که برخی از مسئولان پوهنتون‌های شخصی نیز این مسئله را تائید کرده می‌گویند، وزارت تحصیلات عالی باید این پوهنتون‌ها را به گونه جدی بررسی و نظارت کند.

حکیم صابر رئیس موسسه تحصیلات عالی خصوصی صابر در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" بخش ارزیابی و بخش نهاد‌های مختلف که در وزارت تحصیلات عالی کار می‌کنند آنها باید بروند این مسئله را ارزیابی نمایند پیدا نمایند شاخص‌ها را شناسایی کنند که کدام شاخص‌ها محدود است و یا کدام شاخص‌ها به صورت منظم و درست رشد کرده‌اند بدون شک مشکلات هم وجود دارد."

به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی افغانستان هم اکنون ۱۲۸ پوهنتون و موسسه تحصیلی خصوصی در سراسر این کشور که بیشتر آن در کابل است فعالیت می‌کنند.

آقای صابر می‌گوید، اگر وزارت تحصیلات عالی پوهنتون‌ها و نهاد‌های تحصیلی خصوصی را به طور منظم بررسی و ارزیابی کند کیفیت درسی در آن به مراتب بهتر خواهد شد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG