لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

شورای امنیت قطعنامه اعزام ناظران به شرق حلب را تصویب کرد


شورای امنیت سازمان ملل‌متحد روی اعزام فوری ناظران این سازمان به شرق شهر حلب سوریه فیصله کرد.

سفیر فرانسه در سازمان ملل‌متحد هنگام تصویب این قطعنامه گفت که هدف از اعزام ناظران به شرق حلب، جلوگیری از جنایت‌های است که از سوی وفاداران رژیم بشار اسد صورت می‌گیرد.

ناظران سازمان ملل‌متحد به آن مناطقی در شهر حلب فرستاده می‌شوند که پیش از این در کنترول مخالفین رژیم بود.

پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل‌متحد، قطعنامه اعزام ناظران این سازمان به شرق شهر حلب سوریه را تصویب کردند.

در این قطعنامه خواسته شده تا بان کی مون منشی عمومی سازمان ملل‌متحد به صورت فوری از بشار اسد رئیس جمهور و سایر گروه‌های دخیل در بحران سوریه بخواهد تا زمینه رفت و آمد ناظران سازمان ملل‌متحد را فراهم کنند.

سمنتا پاور سفیر امریکا در سازمان ملل‌متحد دیروز گفت، انتقال هزاران تن از گیر مانده‌ها از شرق حلب، از اساسی‌ترین موارد قعطنامه دیروز است.

سمنتاپاور: انتقال هزاران تن از گیر مانده‌ها از شرق حلب، از اساسی ترین موارد قعطنامه دیروز است.
سمنتاپاور: انتقال هزاران تن از گیر مانده‌ها از شرق حلب، از اساسی ترین موارد قعطنامه دیروز است.

وی گفت:

"رساندن ناظران به شرق حلب به وسیله بس‌ها و انتقال ده‌ها هزار تن از مناطق محاصره شده که خیلی کوچک اند و ده‌ها هزار تن در آن‌جا ها بسر می‌برند، از موارد کلیدی تطبیق این توافق‌نامه است."

در این قطعنامه شورای امنیت همچنان خواسته شده تا تمامی جوانب دخیل در سوریه، زمینه انتقال کمک‌های بشری و صحی را برای کارمندان سازمان ملل‌متحد در تمامی مناطق سوریه، فراهم کنند.

بشار الجعفری سفیر سوریه در سازمان ملل‌متحد دیروز گفت که حکومت کشورش توافق کرده که افراد مسلح با خانواده‌های‌شان از شهر حلب بیرون برده شوند.

به گفته وی، کسانی‌که اعضای خانواده تروریست‌ها به شمار می‌روند، باید از حلب بیرون ساخته شوند و در محلاتی که در دست حکومت قرار دارد، جابجا شوند.

در این میان حکومت فرانسه هشدار داده که نیروهای حکومتی وابسته به بشار اسد، در جریان تصفیه شهر حلب، جنایت‌های جنگی را مرتکب شده‌اند.

اداره نظارت از حقوق بشر سوریه که مقرش در لندن است، می‌گوید، دیروز هزاران تن توسط چندین بس از مناطق محاصره شده شهر حلب به غرب این شهر منتقل شدند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG