لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۸

انعکاس موضوعات مربوط به افغانستان در برخی از روزنامه‌های جهان


د نیوز
روزنامه د نیوز در شماره اخیر خود سخنان سرپرست نمایندگی دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد را اقتباس آورده‎است که می‌گوید کشورش در سرکوب تروریستان متعهد است و این بیانات افغانستان را که طالبان افغان دوباره در پاکستان منسجم می‌شوند، رد کرد.

به نوشته روزنامه چاپ پاکستان، نماینده پاکستان در ملل متحد نبیل منیر گفته است دلایل خشونت‌های اخیر در افغانستان را باید در داخل خود این‌کشور جستجو نمود. به گفته او، با وجود تلاش‌های شجاعانه قوای نظامی افغان وضعیت امنیتی در این‌کشور بهبود نیافته است.

به گفته نماینده پاکستان در ملل متحد، حضور گروه‌های تروریستی و افراطی در مناطقی که تحت کنترول حکومت افغانستان نیستند سبب بی‌ثباتی و نا آرامی در داخل و خارج این‌کشور شده‌است.

به نوشته روزنامه، نماینده پاکستان از برنامه‌های صلح افغانستان از جمله امضای توافق صلح بین حکومت افغانستان و حزب اسلامی ستایش کرده و گفته است این‌که افغانستان مشکلات و اختلافات در رهبری دولت را از طریق مصالحه و صحبت حل می‌کند یک نکته مثبت می‌باشد.

روزنامه د نیوز همچنان سخنان سفیر افغانستان در ملل متحد محمود صیقل را اقتباس آورده‌است که می‌گوید در جنتری طالبان فصل زمستان فصل تعطیل است و جنگجویان طالبان برای جمع آوری افراد از مدارس و تنظیم و اکمالات خود به پاکستان می‌روند.

به نوشته روزنامه، نماینده افغانستان از تمام گروه‌های طالبان افغان و حامیان خارجی آن‌ها خواست که به مذاکرات واقعی صلح با حکومت افغانستان یکجا شوند.

ای بی سی رورال
نشریه انترنتی ای بی سی رورال ABC Rural موضوع تشویق کار زنان را در افغانستان عنوان قرار داده و مطلبی را به نشر رسانده‌است.

به نوشته نشریه یک برنامه کمک به زنان افغان تشکیل شده‌است که از چند سال به این سو زنان را در پروژه‌های کوچک اقتصادی کمک می‌کند از جمله به آن‌ها تخم‌ها و نهال‌های اصلاح شده تهیه می‌کند تا زنان افغان به زراعت و باغداری مشغول شوند.

به نوشته نشریه، زنان افغان هم با گرفتن این کمک‌ها نشان دادند که زراعت در افغانستان بعد از جنگ، توانایی خوب برای رشد دارد.

نشریه تصاویری را از زنان افغان به نشر رسانده که در آن‌ها زنان در حالت تسلیم شدن تخم‌های بذری اصلاح شده و یا غرس نهال می‌باشند.

به نوشته نشریه این پروژه از سوی مرکز بین‌المللی تحقیقات زراعتی در مناطق خشک، روی دست گرفته شده‌است که تا حال چهارده هزار زن را به کشت و زراعت و پروژه‌های کوچک تجارتی مشغول ساخته است.

XS
SM
MD
LG