لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

امریکا ادعای اخیر برخی مقامات ترکی را مضحک خواند


ترکیه رهبر مذهبی این کشور فتح‌الله گولن را که در امریکا مستقر می‎باشد، متهم می‎سازد که در کشته شدن سفیر روسیه در انقره دست دارد.

بعضی از مقامات ترکیه حتی ادعا می‎کنند که ایالات متحده هم در این حادثه دخیل است، اما وزارت خارجه امریکا این ادعاها را با شدت رد می‎کند.

وزارت خارجه امریکا ادعای بعضی از مقامات ترکیه را رد می‎کند که می‎گویند شاید ایالات متحده از کشته شدن سفیر روسیه در انقره حمایت کرده باشد زیرا رهبر مذهبی ترکیه که از طرف حکومت این کشور به دست داشتن در این حمله متهم است، در امریکا بسر می‎برد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا جان کربی در یک کنفرانس خبری در واشنگتن این اتهامات را خنده‌آور دانسته گفته‎است وزیر خارجه امریکا جان کری در صحبت تیلیفونی با همتای ترکی‌اش این موضوع را مطرح کرده‎است.

کربی: این یک ادعای مسخره و کاملا غلط است.
کربی: این یک ادعای مسخره و کاملا غلط است.

او افزود:

"وزیر خارجه در صحبت با وزیر خارجه ترکیه این نگرانی را بلند کرده‎است که در ترکیه بعضی صداها بلند شده که گویا ایالات متحده در این قتل غیر قابل قبول دیروزه دخیل می‎باشد و غیر مستقیم از آن یک نوع حمایت کرده‎است و آن‎هم بخاطری که آقای گولن در ایالات متحده زنده‎گی می‎کند. این یک ادعای مسخره و کاملاً غلط است."

سفیر روسیه در ترکیه اندری کارلوف شام دوشنبه با فیر اسلحه دستی کشته شد.

خبرگزاری دولتی ترکیه روز سه شنبه اظهار داشت وزیر خارجه ترکیه مولود چاووش اغلو در صحبت تیلیفونی با وزیر امور خارجه امریکا جان کری گفته‎است ترکیه و روسیه می‎دانند که انجمن گولن در قتل سفیر روسیه در انقره دست دارد.

حکومت ترکیه گولن را همچنان متهم می‎سازد که در کودتای نا فرجام ماه جولای را در این کشور طرح ریزی کرده و از امریکا می‎خواهد که او را به ترکیه تسلیم نماید.
حکومت ترکیه گولن را همچنان متهم می‎سازد که در کودتای نا فرجام ماه جولای را در این کشور طرح ریزی کرده و از امریکا می‎خواهد که او را به ترکیه تسلیم نماید.

حکومت ترکیه گولن را همچنان متهم می‎سازد که در کودتای نا فرجام ماه جولای را در این کشور طرح‌ریزی کرده و از امریکا می‎خواهد که او را به ترکیه تسلیم نماید.

وزارت عدلیه امریکا گفته‎است قبل از آنکه در این ساحه اقدام شود ترکیه باید شواهد و اسناد قناعت‌بخش را ارائه نماید که ارتباط گولن را با کودتای نافرجام در ترکیه ثابت بسازد.

با در نظرداشت این موضوع امریکا در تسلیم نمودن گولن به ترکیه قدم سریع نبرداشته، که این عمل بعضی از مقامات ترکیه را تحریک نموده که گمان کنند گویا امریکا در عقب قتل سفیر روسیه در انقره قرار دارد.

XS
SM
MD
LG