لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

آگاهان: حمله بر خانۀ ملا عبدالسلام ضعیف کار ISI پاکستان است


ملا عبدالسلام ضعیف
ملا عبدالسلام ضعیف

برخی از آگاهان سیاسی افغان استخبارات پاکستان و گروه‌های وابسته با آن را در پیوند به حمله بالای خانۀ ملا عبدالسلام ضعیف متهم کرده می‌گویند که این‌کشور وقتی منافع اش را در خطر ببیند از هیچ عملی دریغ نمی‌کند.

جاوید کوهستانی یکی از آنان روز شنبه به رادیو آزادی گفت که نوع دیدگاه‌ها و همکاری ملا عبدالسلام ضعیف با حکومت افغانستان در خصوص صلح با طالبان مسلح، سبب شده تا وی مورد حمله و تهدید قرار گیرد.

کوهستانی: حمله بر خانۀ ملا عبدالسلام ضعیف کار شبکۀ استخبارات پاکستان است.
کوهستانی: حمله بر خانۀ ملا عبدالسلام ضعیف کار شبکۀ استخبارات پاکستان است.

وی افزود:

"یکی از این عوامل، بازتاب همین نوع دیدگاه‌های عبدالسلام ضعیف بوده که بیشتر با شورای عالی صلح رابطه داشته و فعالیت‌های را که در کابل داشت و تماس‌های را که با سایر جریان‌های طالبان داشته است آهسته آهسته بخش‌های از رهبری طالبان نسبت به سیاست‌های پاکستان بد بین شدند وی یک نوع همکار و همسو با دولت افغانستان بوده در کنفرانس‌ها اشتراک می‌کرد و دیدگاهش را بسیار باز بیان می‌کرد و نظر من این‌است که این را سازمان استخبارات پاکستان تحمل نداشته و این حمله را از طریق شبکه‌های مزدور و وابسته به خود علیه عبدالسلام ضعیف انجام داده باشد."

احمد سعیدی یکی دیگر از آگاهان سیاسی افغان نیز به رادیو آزادی گفت که حمله بر خانۀ ملا عبدالسلام ضعیف بیانگر این‌است که برخی گروه‌ها تلاش دارند تا به‌خاطر ایجاد ترس و وحشت میان افراد جدا شده از گروه طالبان، دست به چنین حملات بزنند.

این آگاهان یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن گفتگوهای صلح با طالبان مسلح را نیز این چنین تهدیدات عنوان کرده گفتند که هر یکی از مقامات طالب که با مذاکرات صلح علاقمندی نشان دهد تهدید و یا هم از بین برده می‌شوند.

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که شام روز جمعه دو مهاجم موتر سایکل سوار بر منزل ملا عبدالسلام ضعیف سفیر رژیم طالبان در اسلام آباد در نزدیکی ساحه کمری مربوط ولسوالی بگرامی حمله کردند که در نتیجه یک محافظ وی کشته شد.

آقای ضعیف به رادیو آزاد گفت که چندین بار توسط ایمیل و پیام‌ها تهدید شده‌است اما نمی‌داند که کار کی است.

ضعیف: چندین بار توسط ایمیل و پیام‌ها تهدید شده‌‌ام.
ضعیف: چندین بار توسط ایمیل و پیام‌ها تهدید شده‌‌ام.

وی افزود:

"من با کسی دشمنی شخصی ندارم و در جهت سیاسی همکاری نمی‌کنم نه با حکومت کار می‌کنم و نه با جهت دیگری تنها کارهای علمی و خیریه انجام می‌دهم و کسی را نمی‌توانم مشخص نمایم که این کار را کی و چرا انجام داده‌است."

فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جرایم جنایی قوماندانی امنیه کابل گفته است که مهاجمان توانسته اند از ساحه فرار کنند اما تلاش‌های آنان برای بازداشت این افراد جریان دارد.

تاکنون مسئولیت حمله بالای خانۀ ملا ضعیف را فرد یا گروهی به عهده نگرفته‌است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح در صحبت با رادیو آزادی این حمله را تاسف بار خوانده و گفته است که آقای ضعیف یک فرد عادی بوده و در راستای آموزش جوانان تلاش می‌کند.

این بار نخست نیست که مقامات پیشین طالبان مورد حمله قرار می‌گیرند بلکه در گذشته نیز شماری آنان تهدید و یا کشته شده‌اند.

ملا عبدالسلام راکت
ملا عبدالسلام راکت

ترور مولوی عبدالرقیب تخاری وزیر امور مهاجرین در رژیم طالبان که از حامیان پروسه صلح نیز خوانده شده، حمله بر ملا عبدالسلام راکتی يکی از قوماندانان زمان طالبان و موارد دیگر از مثال‌های برجسته حمله بر مقامات پیشین طالبان است.

عبدالسلام ضعيف، وکیل احمد متوکل، سید اکبر آغا، عبدالسلام راکتی و شماری دیگر از مقامات رژیم طالبان مسلح از سال‌هاست که در کابل بسر می‌برند.

آگاهان سیاسی می‌گویند که حکومت افغانستان باید از هر راه ممکن امنیت این افراد را تأمین کند و نگذارد که حلقات مخرب به اشاره بیگانه‌ها آنان را مورد حمله قرار دهند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG