لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

افغانستان: پاکستان نمی‌تواند از منابع طبیعی در خط فرضی دیورند استفاده کند


وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‌گوید به پاکستان اجازه داده نخواهد شد که از حوزه‌های رسوبی و ساختمان‌های مشترک جیولوجیکی به تنهایی استفاده نماید.

ذبیح‌الله سروری سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان یک هیئت را به‌خاطر بررسی منابع طبیعی در مناطق خط فرضی دیورند به پاکستان فرستاده‌است.

آقای سروری می‌گوید، آن‌ها تا کنون در مورد مسایل تخنیکی منابع طبیعی بحث می‌کنند.

وی گفت:

"می‎دانیم که در آن سوی خط دیورند در وزیرستان شمالی منابع طبیعی دریافت شده عملاً در این مورد یک هیئت از سوی حکومت افغانستان به پاکستان سفر کرده و قرار است تا در ادامۀ همین سفر یک تیم دو جانبه ایجاد شود تا در این مورد یکجا کار نماید تا هر دو طرف به یک فیصله تخنیکی دست یابند."

بر اساس گزارش‌های برخی از رسانه‌های پاکستانی در مناطق قبایلی وزیرستان شمالی پاکستان یک معدن بزرگ گاز کشف شده‌است.

بر اساس معلومات روزنامه دان نیوز پاکستان، در این معدن کشف شده بیشتر از سه تریلیون متر مکعب گاز وجود دارد.

وزارت معادن می‌گوید، آن‌ها از پاکستان خواسته بودند تا در این مورد توضیحات ارائه نماید اما طرف مقابل کدام پاسخ نداده و این مسئله را پنهان نگهداشته اند.

در سال ۱۹۷۰یک شرکت فرانسوی با هماهنگی افغانستان در این ساحات یک سروی فضایی را انجام داد و در هر دو طرف خط فرضی دیورند موجودیت برخی از ساختمان‌های جیولوجیکی را تائید کردند.

از سوی هم رسانه‌های پاکستان به نقل از وزارت تیل آن‌کشور نوشته اند که پاکستان تا کنون در ۱۵ بخش استخراج گاز در آن منطقه جواز صادر کرده‌است.

از سوی هم مطیع‌الله خروتی یک‌تن از کارشناسان امور ساختمانی می‌گوید، طرح کردن این مسئله میان هر دو حکومت کدام نتیجه در پی‌ندارد اما باید مقامات افغان این موضوع را با سازمان ملل‌متحد در میان بگذارد.

آقای خروتی می‌گوید، به‌خاطر کندن کاری معدن که تازه کشف شده باید تفاهم میان هر دو کشور وجود داشته باشد.

خروتی: به‌خاطر کندن کاری معدن که تازه کشف شده باید تفاهم میان هر دو کشور وجود داشته باشد.
خروتی: به‌خاطر کندن کاری معدن که تازه کشف شده باید تفاهم میان هر دو کشور وجود داشته باشد.

وی گفت:

"معادن که فعلاً در ساحه وزیرستان که ساحه خاک افغانستان است پیدا شده این مسئله ایجاب می‌کند که از طرف حکومت افغانستان نه بلکه از طرف ائتلاف که در افغانستان وجود دارد باید حکومت افغانستان این مسئله را با این ائتلاف شریک سازد و به ملل‌متحد آن را مطرح نماید طرح کردن این مسئله میان حکومت نتیجه ندارد و باید به ملل‌متحد مراجعه شود."

این در حالیست که تاکنون مقامات افغان خط فرضی دیورند را به رسمیت نشناخته و هر دو طرفِ خط را مربوط افغانستان می‌دانند.

وزارت معادن و پترولیم می‌گوید، در این مورد نه تنها نیاز به بحث‌های تخنیکی با پاکستان است بلکه هماهنگی با دیگر کشورهای همسایه در رابطه به حوزه‌های رسوبی و ساختمان‌های مشترک جیولوجیکی نیز بسیار مهم است.

XS
SM
MD
LG