لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۸

فیفا: حکومت نباید در کار کمیسیون‌های انتخاباتی دخالت کند


برخی از نهاد‌های مدنی و احزاب سیاسی در کنار اصلاح سیستم انتخابات بر استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی نیز تأکید می‌کنند.

مسئولان فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان روز چهارشنبه هنگام ارائه اصول‌نامه اصلاحات انتخاباتی گفتند، بخاطر برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه علاوه بر کمیسیون‌های انتخاباتی نقش نهاد‌های دیگر نیز مهم است.

یوسف رشید رئیس این بنیاد می‌گوید، حکومت با در نظر داشت اصل روشنایی استقلالیت انتخابات، کمیسیون‌ها را بگذارد تا با استقلالیت کامل کار کنند.

رشید: حکومت با در نظر داشت اصل روشنایی استقلالیت انتخابات، کمیسیون‌ها را بگذارد تا با استقلالیت کامل کار کنند.
رشید: حکومت با در نظر داشت اصل روشنایی استقلالیت انتخابات، کمیسیون‌ها را بگذارد تا با استقلالیت کامل کار کنند.

وی گفت:

" از حکومت می‌خواهیم تا با در نظر داشت اصل استقلالیت به کمیسیون‌های انتخاباتی به دید نهاد‌های مستقل نگاه کند و به کارهای آن‌ها مداخله نکند در عین حال ما از کمیسیون‌های انتخاباتی می‌خواهیم آن‌ها نیز به استقلالیت ‌شان توجه کنند و در فیصله‌‌های شان مستقل باقی بمانند."

آقای رشید می‌گوید، در همکاری با حدود ۵۰ نهاد و ادارات مختلف بخاطر اصلاح سیستم نظام انتخاباتی، یک اصول‌نامه را ترتیب کرده‌اند و آن را به حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی سپرده‌اند.

پس از جنجال‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ هجری خورشیدی، یکی از تعهدات رهبران حکومت وحدت ملی آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی بود.

بر اساس تعهدات رهبران حکومت، کمیته گزینش فهرست نهایی کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی را برای رئیس جمهور سپرد و رئیس جمهور از میان آنان ۷ تن را به کمیسیون مستقل انتخابات و ۵ تن دیگر را به کمیسیون شکایات انتخاباتی برگزید.

از سوی هم شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، حکومت برای راه اندازی انتخابات شفاف متعهد است و موضوع انتخابات در اولویت‌های کاری حکومت قرار دارد.

مرتضوی: حکومت برای راه اندازی انتخابات شفاف متعهد است.
مرتضوی: حکومت برای راه اندازی انتخابات شفاف متعهد است.

وی افزود:

"برای اصلاح نظام انتخابات و برگزاری انتخابات از آدرس حکومت نخبه گان سیاسی در کشور وجود دارد کار دیگر که حکومت در دستور کار خود دارد تعیین منابع مالی برای برگزاری انتخابات است."

آقای مرتضوی می‌گوید، حکومت برای برگزاری انتخابات شفاف متعهد است و تلاش می‌کند تا با آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی اعتماد از دست رفته مردم را دوباره حاصل نماید.

وی می‌گوید، یکی از چالش‌های عمده در برابر انتخابات مسئله امنیت بوده و نیاز است تا وزارت داخله بررسی ‌هایش را در این مورد با آن‌ها شریک سازد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG