لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

نگرانی مردم از مسدود بودن شاهراه هلمند - کندهار


شورای ولایتی هلمند و باشنده‌های کندهار می‌گویند، مسدود بودن شاهراه هلمند – کندهار به روی مردم مشکلاتی زیادی را به میان آورده و روی زندگی باشنده‌های این دو ولایات تأثیر بد گذاشته‌است.

محمد کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند می‌گوید، هر چند سه کندک و صدها نیروی امنیتی در مسیر شاهراه کندهار – هلمند وجود دارند اما حدود هفت روز می‌شود که این مسیر بنابر نا امنی‌ها و تخریب چندین پلچک از سوی طالبان، به روی ترافیک مسدود است.

وی روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی علت دوباره مسدود شدن شاهراه هلمند ـ کندهار را ضعف و عدم هماهنگی میان نیروهای امنیتی افغان در این مسیر می‌خواند.

محمد کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند
محمد کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند

وی گفت:

"میان نیروهای امنیتی هماهنگی وجود ندارد هر کس روز خود را می‌گذراند مخالفین و دشمن هم از قوت بزرگی برخوردار نیستند که بتوانند هر روز پوسته‌های ما را بگیرند و یا این راه را مسدود کنند. متأسفانه علت ضعف خود ما است بی‌تفاوتی و بی‌ظرفیتی در نظامیان خود ما است."

محمد قاسم یکی از باشنده‌های ولایت کندهار نیز گفت که نه مریض، نه تجار و نه هم فرد عام می‌تواند از کندهار به هلمند و یا از هلمند به کندهار رفت و آمد داشته باشد.

وی افزود:

"طالبان در این راه وجود دارند بالای مردم عام فیر می‌کنند مردم می‌گویند که در شب اگر برای ما مریض زن پیدا شود ما نمی‌توانیم به کندهار برویم و نه هم می‌توانیم به شهر هلمند خود را برسانیم مشکلات زیاد موجود است به راننده‌ها، مردم ملکی و دولتی و به هر فرد مشکل موجود است در این مسیر."

این بار نخست نیست که شاهراه هلمند – کندهار به دلیل ناامنی مسدود شده‌است بلکه حدود چهار ماه قبلنیز برای مدت نسبتاً طولانی این شاهراه به روی ترافیک مسدود بود و پس از راه‌ اندازی عملیات باز شد.

‎شاهراه کندهار‌ - هلمند یکی از ناامن‌ ترین مسیر عنوان می‌شود که همواره شماری از مسافران و راننده‌ها از نبود امنیت در این شاهراه و عدم مصونیت جان‌های ‌شان شکایت کرده گفته‌اند که مخالفان مسلح دولت در این شاهراه ماین گذاری می‌کنند.

‎در این حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که تهدیدات امنیتی موجود در شاهراه هلمند – کندهار رفع شده و به زودی این مسیر به روی ترافیک باز خواهد شد.

رامنش: تهدیدات امنیتی موجود در شاهراه هلمند – کندهار رفع شده و به زودی این مسیر به روی ترافیک باز خواهد شد.
رامنش: تهدیدات امنیتی موجود در شاهراه هلمند – کندهار رفع شده و به زودی این مسیر به روی ترافیک باز خواهد شد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت: گفت:

"منتظر این هستیم که پل‌ها یک بار دیگر بازسازی شود این پل‌ها را تروریست‌ها تخریب کرده‌اند که باید ترمیم شود تهدیدات امنیتی اندکی بود اما ما این تهدیدات را رفع کرده‌ایم در ظرف دو تا سه روز این راه باز می‌شود."

محمد کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند گفت که حدود چهار ماه قبل در عملیات بازگشایی این مسیر نیروهای امنیتی افغان در کنار تلفات، خسارات سنگینی را نیز متحمل شدند اما به دلیل بی‌توجهی نتوانستند امنیت آن را حفظ کنند.

باشنده‌های ولایات کندهار و هلمند از حکومت می‌خواهند تا شاهراه لشکرگاه – کندهار را هر چه زودتر باز کرده و برای حفاظت آن توجه جدی داشته باشند در غیر آن به گفته آنان مردم باز هم با مشکلات امنیتی، صحی، اقتصادی و برخی مشکلات دیگر مواجه خواهند شد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG