لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

سرنوشت: سیاست خارجی حکومت در این اواخر ناکام بوده‌است


روزنامه‎های چاپ امروز کابل در مورد ایجاد بلاک جدید از سوی روسیه، ایران چین و پاکستان و تلاش‎های آنان برای نزدیک شدن با طالبان برخی مطالب شانرا اختصاص داده‎اند.

سرنوشت ​

روزنامه مستقل سرنوشت در سرمقاله اش نوشته‎است که در کنار ناکامی حکومت وحدت ملی در سیاست داخلی، سیاست خارجی اش نیز در این اواخر ناکام شده‎است.

در سرمقاله آمده، در دو سال اخیر بعضی تغییرات و چالش‎ها در منطقه دیده می‎شود، توقع ما این بود که حکومت از این تغییرات استفاده خوب کند اما بدبختانه افغانستان در یک مسیر نادرست در حرکت است.

سرمقاله نویس می‎نویسد که ایتلاف جدید روسیه، پاکستان، چین و ایران نتیجه ناکامی سیاست ماست.

انیس

روزنامه دولتی انیس در یک مطلب اش می نویسد که تلاش‎ها برای نزدیک شدن روسیه و ایران با طالبان، نگرانی‎های را به همراه شده‎است.

در این مطلب آمده‎است که مداخله ایران و روسیه در امور داخلی افغانستان سبب تضعیف مبارزه ایتلاف جهانی و گسترش نا امنی در کشور خواهد شد.

در ادامه مطلب نوشته شده که جان نیکلسن قوماندان ماموریت حمایت قاطع در افغانستان از سیاست ایران و روسیه انتقاد کرده و گفته‎است که روسیه بخاطر مبارزه با داعش می‎خواهد با طالبان کمک کند.

به نقل از نیکلسن در این مطلب ذکر شده، اسناد در مورد این‎که طالبان بر ضد داعش مبارزه کنند در دست ندارد اما روسیه با این شکل قصد تضعیف کردن دولت افغانستان و مبارزه ناتو و ایتلاف جهانی در افغانستان را دارد.

سرخط

روزنامه سرخط در این مورد در یک مطلب اش می‎نویسد که جنگ طالبان اکنون رنگ و بوی دیگر گرفته‎است، آنان در تلاش بدست آوردن تسلیحات سنگین از سوی برخی کشورها اند.

به گفته روزنامه، طالبان علاوه بر پاکستان با ایران، چین و روسیه نیز نزدیک شده و در حال ایجاد یک جنگ جدید اند.

مقاله نویس به نقل از برخی کارشناسان می‎نویسد که اگر روابط امریکا و روسیه مانند امروز باشد یا بیشتر تیره شود، طالبان می‎توانند چیزهای زیادی بدست بیاورند و روسیه نیز با آنان کمک خواهد کرد.

در مطلب آمده‎است که با ایران نیز همچنین است، اگر سیاست امریکا در قبال ایران به شکل فعلی ادامه یابد، ایران نیز از طالبان حمایت خواهد کرد.

نویسنده مطلب به این نظر است که حرکت‎های جدید در حال آغاز شدن است.

XS
SM
MD
LG