لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

کندزیان: افراد مسلح غیر مسئول در خان‌آباد قرارگاه‌های شخصی دارند


عکس جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف
عکس جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف

باشنده‌گان ولسوالی خان‌آباد کندز می‌گویند که از آزار، اذیت و زورگویی‌های افراد مسلح غیر مسئول به ستوه آمده‎اند.

اهالی این ولسوالی می‌گویند که افراد مسلح غیر مسئول در خان‌آباد قرارگاه‌های شخصی دارند و حتی در برابر نیروهای امنیتی نیز قدرت نمایی می‌کنند.

آنان از حکومت می‌خواهند در خصوص خلع سلاح این تفنگداران خودسر اقدام جدی نماید، تا مردم ملکی از شر آنان رهایی پیدا کنند.

بر اساس گفتۀ‌های اهالی خان‌آباد بسیاری از مردم قرا و قصبات این ولسوالی از ظلم و ستم تفنگ‌بدوشان خودسر به تنگ آمدند و حکومت هم به داد مردم نرسید که در نتیجه بسیاری از ساکنان قرا قصبات این ولسوالی بخاطر دفاع از مال و جان‌شان با گروه‎های مخالفان مسلح یکجا شدند.

خان آباد
خان آباد

دوتن از باشنده‌گان این ولسوالی چنین گفتند:

"اربکی‌ها بچه مرا از خانه کشیدند و در زرنج بُردن در پیش روی خانه‌شان کشتن و ۶ روز می‌شود که بچه من را کشتند و حالا پیش والی صاحب آمدیم که عرض و داد ما را گوش کند."

"ما مردم از دست این اربکی به داد آمدیم، از دست اربکی فعلاً بچه مقبول از مرد نیست، دختر جوان از مردم نیست، پول مردم نیست و ما مردم از دست ظلم این اربکی‌ها کباب و بریان هستیم و دولت باید به داد ما برسد."

شماری از بزرگان قومی ولسوالی خان‌آباد می‌گویند که این افراد مسلح غیر مسئول از سوی برخی سران تنظیم‌های سابق و مقام‌های بلند پایه دولتی حمایت می‌شوند.

حیات‌الله امیری ولسوال خان‌آباد با تائید سخنان اهالی این ولسوالی، از مقام‌های محلی کندز خواست، تا به اسرع وقت جلو این خودسری‌ها را در این ولسوالی بگیرند، تا مردم ملکی در یک فضای امن زندگی کنند.

امیری: این کسانی‌ هستند که از دست همین دوصد و یا صد نفر مسلح لوچک، نام تمامی مردمی خان آباد بد شده‎است.
امیری: این کسانی‌ هستند که از دست همین دوصد و یا صد نفر مسلح لوچک، نام تمامی مردمی خان آباد بد شده‎است.

او افزود:

"این کسانی‌ هستند که از دست همین دوصد و یا صد نفر مسلح لچک، نام تمامی مردمی خان‌آباد بد شده‎است و ما از حکومت مرکزی و مقام‌های این ولایت تقاضا داریم تا ما را کمک و همکاری کنند تا این افراد مسلح را خلع سلاح و به پنجه قانون بسپاریم."

اسدالله عمرخیل والی کندز به تمامی افراد مسلح غیر مسئول این ولسوالی هُشدار می‌دهد که از بی‌بندو باری و مردم آزاری دست بردار شوند در غیر آن با افراد سرکش برخورد قانونی و نظامی خواهد شد.

عمرخیل: کسی که پرسونل رسمی همین دولت نیست و سلاح در پیش اش است او هم دشمن من است.
عمرخیل: کسی که پرسونل رسمی همین دولت نیست و سلاح در پیش اش است او هم دشمن من است.

او افزود:

"کسی‌که پرسونل رسمی همین دولت نیست و سلاح در پیش‌اش است او هم دشمن من است و هم دشمن همین مردم است و بیاید سلاح خود را رسماً نمره کند و رسماً اجازه بگیرد و دائماً در کنترول ما باشد و با ما در تماس باشد."

در همین حال جنرال عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز می‌گوید افراد مسلح غیر مسئول که در ارگان‌های امنیتی راجستر نیستند، عنقریب در برابر شان اقدام جدی می‌نماید.

قوماندان امنیه کندز
قوماندان امنیه کندز

او افزود:

"او افراد مسلح غیر مسئولِ که حضور قانونمند در ارگان‌های دولتی ما ندارند و خودسر باعث آزار و اذیت مردم می‌شوند و یکی از اولویت‌های کاری ما همین است تا جلوی این‌ها را بگیریم."

باشنده‌گان خان‌آباد هُشدار می‌دهند اگر در خصوص خلع سلاح این افراد حکومت مرکزی اقدام جدی نکند، در آن‌صورت مردم این ولسوالی حمایت‌شان را از گروهی مخالفان مسلح حکومت اعلام خواهند کرد.

ولسوالی خان‌آباد، در قسمت شمال‌شرق این ولایت قرار داشته و اکثریت باشنده‌گان این ولسوالی مصروف زراعت و مالداری بوده، اما در این چند سال اخیر حضور بیش از حد تفنگداران خودسر، زندگی را بر ساکنان این ولسوالی تلخ ساخته‎است.

اما دیده شود که مقام‌های محلی کندز قادر خواهند شد تا این افراد مسلح غیر مسئول را خلع نمایند، سوالی‌ست که گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG