لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

به دنبال یک انفجار، پولیس ترکیه دو مهاجم را از بین برده‌است


مقامات ترکیه می‎گویند، جنگجویان افراطی کرد، پیش از این‎که موتر بمبگذاری شده را در منطقه آگین شهر ساحلی ایزمیر انفجار دهد، با پولیس به تبادله آتش پرداختند.

در نتیجه این حمله که روز پنجشنبه رخ داد، یک پولیس و یک کارمند محکمه کشته شدند.

والی شهر ایزمیر ترکیه گفت، به دنبال انفجار موتر بمبگذاری شده در پوسته امنیتی پولیس در نزدیک یک محکمه، پولیس شهر ایزمیر دو حمله کننده را که با ماشیندار و بمب دستی مجهز بودند، از پا درآورد.

قبلاً گزارش‎های حاکی از آن بودند که حمله کننده سومی از محل فرار کرده‎است.

ایرول آی یالدز گفت، تاکنون کسی و یا گروهی مسئولیت این حمله را به دوش نگرفته، اما اضافه کرد، علایم مقدماتی نشان می‎دهد که حزب کارگران کردستان یا پی کی کی که فعالیت آن در ترکیه منع است، در عقب این حمله قرار دارد.

پولیس ترکیه
پولیس ترکیه

بر اساس گزارش، حزب پی کی کی در یک و نیم سال گذشته، چندین حمله را علیه نیروهای امنیتی ترکیه انجام داده‎است.

در این حال، ویسی کایانیک معاون صدراعظم ترکیه به خبرنگاران گفت، سلاح های‎که در محل بدست آمده نشان می‎دهد، مهاجمین حملات بزرگتری را در نظر داشتند.

حمله بر نیروهای امنیتی شهر ایزمیر ترکیه به دنبال تیر اندازی در جریان برگزاری سال نو در شهر استانبول صورت می‎گیرد که مسئولیت آن را گروه داعش به عهده گرفته و در نتیجه آن ۳۹ تن کشته شدند.

انادولو خبرگزاری دولتی ترکیه گزارش داد که پولیس این کشور در اوایل روز پنجشنبه عملیاتی را در داخل و اطراف شهر استانبول به راه انداخت و شماری را از قوم اویغور در ارتباط به کشتار سال نو میلادی، بازداشت کرد.

معاون صدراعظم ترکیه گفت، مرد مسلح مظنون حمله سال نو که خود فراری است، احتمالاً از قوم اویغور باشد، اما این گفته موثق نیست.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه گفت، مقامات این مرد مسلح را شناسانی کردند، اما در این مورد جزئیات بیشتر ارایه نکرد.

اویغورها که عمدتاً مسلمان و به زبان ترکی صحبت می‎کنند، از جمله اقلیت‎های در غرب چین‎اند که جوامع قابل ملاحظه را در آسیا میانه و ترکیه ایجاد کرده‎اند.

XS
SM
MD
LG