لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

پاسخ وزارت دفاع به سیگار: در میان اردوی ملی سربازان خیالی نیست


وزارت دفاع افغانستان یکبار دیگر موجودیت سربازان خیالی را در صفوف اردوی ملی به شدت رد می‎کند.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، بر اساس دستور رئیس جمهور غنی تحقیقات در این مورد را انجام دادند که در نتیجه نشان می‎دهد که در صفوف نیروهای اردوی ملی سربازان خیالی وجود ندارد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در جریان دور دوم بررسی سربازان سیستم بایومتریک روشن گردیده که در صفوف اردوی ملی هیچ نیروی خیالی وجود ندارد.

آقای وزیری همچنان گفت، علاوه برین توزیع معاشات از طریق سیستم بانکی نیز برای روشن شدن این مسئله به آن‎ها کمک کرده‎است.

وزیری: یکبار دیگر رد می‎کنم که در میان نظامیان مسلح اردوی ملی سربازان خیالی وجود ندارد.
وزیری: یکبار دیگر رد می‎کنم که در میان نظامیان مسلح اردوی ملی سربازان خیالی وجود ندارد.

او افزود:

"یکبار دیگر رد می‎کنم که در میان نظامیان مسلح اردوی ملی سربازان خیالی وجود ندارد، سیستم‎های بایومتریک، هرم و بانکی فعال است به همین دلیل ما رد می‎کنیم و این مسئله برای ما قابل قبول نیست."

یک ماه قبل در یک گزارش سیگار یا مفتش خاص امریکا از بازسازی افغانستان آمده‎است که در صفوف اردو و پولیس ملی هزاران سرباز خیالی وجود دارد.

این در حالیست که یک هفته پیش نیز روزنامه وال ستریت ژورنال نوشته‎است که امریکا پروسه پرداخت معاش برای ۳۰ هزار سرباز خیالی افغان را متوقف ساخته‎است.

در روزنامه نوشته شده که برای آن عده سربازان معاش پرداخته می‎شود که در سیستم بایومتریک در مورد آنان معلومات وجود داشته باشد.

اما سخنگوی وزارت دفاع در مورد متوقف شدن پرداخت معاشات ۳۰ هزار سرباز از سوی امریکا ابراز نظر نکرد.

از سوی هم کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه موجودیت سربازان خیالی را در صفوف اردوی ملی تائید می‎کند.

عبدالحی آخندزاده یک‌تن از اعضای این کمیسیون می‎گوید، هنوز هم ۵۰ درصد سرباز خیالی در صفوف اردو در ولایات دور دست وجود دارد.

او افزود:

"هنوز هم مسئله سربازان خیالی است، سیستم بایومتریک وزارت دفاع کدام نتیجه مشخص و مثبت نداده، گفته می‎توانم که هنوز هم از مرکز کابل الی ولایات دور دست ۵۰ درصد سربازان اردوی ملی و پولیس ملی خیالی است."

آقای آخندزاده می‎گوید، موجودیت سربازان خیالی در صفوف نیروهای امنیتی روی جنگ روان با مخالفین مسلح تأثیر ناگوار دارد.

در عین حال برخی از تحلیلگران نظامی نیز از موجودیت سربازان خیالی در صفوف اردوی ملی سخن می‎زنند.

عتیق‌الله امرخیل یک‌تن از این تحلیلگران در صحبت با رادیو آزادی گفت، با آن‌که برخی از سربازان اردوی ملی از صفوف فرار می‎کنند و یا برخی دیگر آن‎ها وظیفه‌شان را کنار گذاشته اند اما هنوز هم اسم آن‎ها در لیست شامل است.

امرخیل: در برخی حالات نیروهای اردوی ملی وظیفه را ترک می‎کنند.
امرخیل: در برخی حالات نیروهای اردوی ملی وظیفه را ترک می‎کنند.

او افزود:

"اگر دیده شود فرار سربازان در صفوف اردو وجود دارد برخی اوقات سربازان غیر حاضر می‎باشند و در برخی حالات نیروهای اردوی ملی وظیفه را ترک می‎کنند با توجه به این همه این مسایل وجود دارد."

آقای امرخیل تأکید می‎کند باید مسئله سربازان خیالی در صفوف اردوی ملی بر اساس یک تفتیش مشخص بررسی گردد تا از این طریق نگرانی‎های جهانی رفع گردد.

وی گفت، اگر اعتماد جامعه جهانی نسبت به نیروهای امنیتی افغان کاهش یابد این مسئله در شرایط کنونی بالای افغانستان تأثیرات ناگوار داشته و مشکلات امنیتی نیز افزایش می‎یابد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG