لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۱

آزاد: اجازه نمی‌دهیم از هویت افغان‌ها به سایر کشورها آسیب برسد


وزارت خارجه افغانستان می‎گوید به هیچ‌کس اجازه نمی‎دهد تا از خاک این کشور و هویت افغانی بر ضد کشور دیگری استفاده کند.

این مسئله را یک مسئول این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت.

خیرالله آزاد معاون سخنگوی این وزارت گفت حکومت این کشور در پیوند به این مسئله جدی است.

آزاد: حکومت در پیوند به این مسئله جدی است.
آزاد: حکومت در پیوند به این مسئله جدی است.

او افزود:

"حکومت افغانستان هیچ‌گاهی به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور و یا به نام افغان‎ها به منافع سایر کشورها آسیب برسد."

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که برخی روزنامه‎های هندی به نقل از اداره استخباراتی "را" آن کشور نوشته‎اند که احتمال می‎رود تروریستان پاکستانی با استفاده از پاسپورت‎های افغانی برای داخل شدن به هند تلاش کنند.

روزنامه اندیا تودی نوشته که:

"بسیاری از گروه‎های تروریستی در پاکستان تلاش می‎کنند تا با استفاده از هویت افغانی به هند داخل شوند و ممکن بعضی از این تروریستان پاسپورت‎های جعلی افغانی را بدست آورده باشند."

بر اساس معلومات منبع شماری از گروه‎های تروریستی در آستانه برگزاری روز جمهوریت هند که قرار است روز پنجشنبه تجلیل شود، این تلاش‎های شان را شدت بخشیده‎اند.

تلاش کردیم تا در این رابطه نظر سفارت پاکستان در افغانستان را نیز داشته باشیم اما مؤفق نشدیم.

در عین حال یک منبع معتبر در حکومت افغانستان به رادیو آزادی تائید کرده‎است که گمان می‎رود شماری از اتباع پاکستانی تلاش‎های شان را برای گرفتن پاسپورت‎های افغانی تسریع کرده باشند.

در عین حال محمد نعیم لالی حمیدزی یک عضو ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که استفاده از هویت افغانی از سوی اتباع خارجی بر ضد سایر کشورها حرف نو نیست و به گفته وی باید ادارات استخباراتی در این بخش مسئولیت‌شان را بخوبی ادا کنند.

حمیدزی: استفاده از هویت افغانی از سوی اتباع خارجی برضد سایر کشور حرف نو نیست.
حمیدزی: استفاده از هویت افغانی از سوی اتباع خارجی برضد سایر کشور حرف نو نیست.

او افزود:

"برخی افراد پیش از این نیز تلاش کرده بودند تا از هویت افغانی سوء استفاده کنند و حالا هم سعی می‎کنند تا از پاسپورت افغانی استفاده کرده و از این طریق افغانستان را بدنام بسازند، تا زمانی که ادارات استخباراتی ما به‌گونه درست فلتر نشده و عساکر سرحدی ما تقویت نشوند این روند ادامه خواهد داشت."

به گفته حمیدزی، اگر حکومت افغانستان جلو سوء استفاده از هویت افغانی از سوی برخی حلقات خارجی را نگیرد این مسئله به اعتبار این کشور به سطح جهان بیشتر از پیش صدمه خواهد زد.

XS
SM
MD
LG