لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

یک محکمه جلسه استماعیۀ را در مورد دستور ترمپ برگزار می‌کند


یک محکمه استیناف در مورد این‌که ممنوعیت مؤقت سفر به امریکا بازگردانده شود یا نه امروز جلسه استماعیه را برگزار می‌کند.

رئیس جمهور ترمپ اخیراً فرمان اجرایی را صادر کرد که مسافرت تمامی مهاجران به شمول مسافران از هفت کشور عمدتاً مسلمان به امریکا را موقتاً منع می‌کرد.

یک محکمه شهر سیاتل به روز جمعه این فرمان را به حال تعلیق درآورد.

محکمه استیناف سان فرانسیسکو از وکیلان وزارت عدلیه و ایالت‌های واشنگتن و مینه‌سوتا خواسته‌است که دلایل‌شان را تا سه پس از ظهر به وقت محل به محکمه ارائه کنند، تا در مورد ابقای ممنوعیت مؤقت سفر تمامی مهاجران به‌شمول مسافران از هفت کشور عمدتاً مسلمان به امریکا یا رد آن فیصله شود.

محکمه استیناف در مورد این‌که این ممنوعیت بازگردانده شود یا نه امروز جلسه استماعیه را برگزار می‌کند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا دیروز اصرار ورزید که هدف فرمانش محافظت از امریکا در برابر تروریزم است.

آقای ترمپ دیروز در ایالت فلوریدا گفت، تروریستان اسلامی رادیکال قصد دارند مانند حمله‌های یازده سپتمبر امریکا را هدف حمله قرار بدهند.

به گفته او، برای کسانی‌که امریکا را دوست دارند به برنامه‌های قوی نیازست و کسانی که می‌خواهند مردم امریکا و این‌کشور را نابود سازند، نباید اجازه ورود به امریکا را بیابند.

اما مخالفانش می‌گویند، جلوگیری از ورود افراد به امریکا بر اساس مذهب در تضاد با قانون اساسی امریکاست.

شان سپایسر، سخنگوی قصر سفید دیروز در صحبت با خبرنگاران از قانونی بودن فرمان رئیس جمهور ترمپ درین باره دفاع کرد.

او افزود:

"رئیس جمهور در جهت تأمین امنیت مردم امریکا و تأسیسات کشور ما در ارتباط به این‌که کی وارد این‌کشور می‌شود، دقت زیاد دارد. ما بسیار احساس اطمینان می‌کنیم که در ارتباط به این موضوع مؤفق خواهیم شد."

اما وکیلان واشنگتن و مینه‌سوتا به محکمه استیناف گفته‌اند که بازگرداندن ممنوعیت مؤقت سفر به امریکا بار دیگر منجر به هرج و مرج در میان خانواده‌ها، میدان‌های هوایی و در معاملات تجارتی خواهد شد.

یک محکمه شهر سیاتل به روز جمعه فرمان اجرایی رئیس جمهور ترمپ در مورد مهاجرت به امریکا را به حالت تعلیق درآورد.

این اقدام راه را برای ورود مردم از ایران، عراق و چند کشور دیگر به امریکا باز کرد.

اما دستور قاضی سیاتل با واکنش شدید دونالد ترمپ مواجه شد و آقای ترمپ به روز یکشنبه هشدار داد که محاکم، امریکایان را به خطر می‌اندازند.

به دنبال این تصمیم‌گیری محکمه سیاتل، بیش از ده ایالت امریکا، دیپلوماتان سابق، مقام‌های تنفیذ قانون و شرکت‌های بین‌المللی تکنالوژی مخالفت‌شان را با فرمان ترمپ در مورد مهاجرت ابراز کرده‌اند.

وزارت عدلیه امریکا دیروز خواهان محدود ساختن دستور محکمه در مورد متوقف ساختن ممنوعیت سفر به امریکا شد.

این وزارت گفته‌است، دستور محکمه بسیار فراگیرست و باید تنها به کسانی اجازه ورود به امریکا داده شود که از پیش حق آمدن به امریکا را داشته اند و به‌طور مؤقت بیرون از آن‌کشور بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG