لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

وکیل اداره ترمپ تحت سؤال‌های سخت قاضی‌ها قرار گرفت


قاضی‌های محکمۀ استنیاف امریکا در جریان یک مجلس استماعیه پرسش‌های سختی را در مورد فرمان اجرایی رئیس جمهور این‌کشور در باره مهاجرت مطرح کردند.

هدف از جلسه دیروز آن بود که به جلوگیری ازین فرمان ادامه داده شود یا نه؟

څارنوالان وزارت عدلیۀ امریکا از محکمۀ استیناف سان فرانسیسکو خواسته اند که فرمان اجرایی بیست و هفتم جنوری رئیس جمهور دونالد ترمپ را ابقاء کنند.

استدلال آنان این بود که در مورد این‌که چه کسی می‌تواند داخل امریکا شود، تنها رئیس جمهور صلاحیت تصمیم‌گیری را دارد.

آگست فلینج، «August Flentje» یکی ازین څارنوالان گفت:

"کانگرس صریحاً به رئیس جمهور صلاحیت داده‌است که ورود دسته از بی‌گانه‌گان را به تعویق بی‌اندازد. این چیزی است که رئیس جمهور آن را انجام داد."

اما، بیش از ده ایالت امریکا و صدها شرکت به جلوگیری از اجرایی شدن این فرمان ادامه داده‌اند.

آن‌ها این فرمان را در تضاد با قانون اساسی خوانده و گفته‌اند که به باشنده‌گان و کارمندان‌شان به‌گونۀ جبران ناپذیر آسیب رسانده‌است.

بر اساس فرمان اجرایی دونالد ترمپ در مورد مهاجرت، مهاجران و مسافران از هفت کشور عمدتاً مسلمان یعنی ایران، عراق، سوریه، سومالیا، یمن، لیبیا و سودان به‌طور مؤقت از ورود به خاک امریکا منع شده‌اند.

قاضی‌های که دو تن آنان از سوی رؤسای جمهور دموکرات و یکی آنان از طرف یک رئیس جمهور جمهوری‌خواه به کار گماشته شده بودند، مکرراً سؤال‌های سختی را از وکیل اداره دونالد ترمپ مطرح کردند.

ویلیم کانبی، «William Canby» یکی ازین قاضی‌ها از فلینج پرسید که در مورد جرمی بگوید که از سوی یکی از افراد این هفت کشور که ویزه امریکا را حاصل کرده صورت گرفته باشد.

فلینج پذیرفت که هیچ چیزی درین مورد ثبت نشده‌است.

میشل تی فرایدلند «Michelle T. Friedland» قاضی دیگر که از سوی بارک اوباما، رئیس جمهور سابق امریکا به کار گماشته شده بود، این سؤال از فلینج پرسید، آیا حکومت کدام شواهدی را خاطر نشان کرده که این‌کشور ها را با تروریزم مرتبط بداند؟

آگست فلینج در پاسخ گفت، شماری از سومالی‌ها در امریکا با گروه تروریستی الشباب ارتباط داشته‌اند.

او در ادامه افزود:

"در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هر دو، کانگرس و اداره بارک اوباما، رئیس جمهور پیشین امریکا مشخص ساخته بودند که این هفت کشور بزرگترین خطر تروریزم را متوجه ساخته‌اند."

فلینج در ادامه گفت، بخاطری که این‌کشور ها یا به‌گونه چشم‌گیر میزبان حضور تروریستان و یاهم پناهگاه‌های امن برای تروریستان پنداشته شده‌اند.

پرسش‌ها به حدی شدید بود که فلینج یکبار گفت، مطمئن نیست که قناعت محکمه را حاصل کند.

قاضی ریچارد کلیفتن «Richard Clifton» که از سوی جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق امریکا به کار گماشته شده بود، خواست تا بداند که اگر بر اساس محاسبه خودش این فرمان تنها پانزده درصد مسلمانان جهان را متأثر می‌سازد، چطور می‌شود که آن را تبعیض‌آمیز دانست؟

در پاسخ، نوا پرسل، قاضی محکمه ایالت واشنگتن به اظهارات دوران کمپاین ترمپ اشاره کرد که گفته بود ممنوعیت مؤقت را بالای مهاجران و مسافران مسلمان وضع می‌کند.

هرچند اداره ترمپ اصرار ورزیده‌است که فرمان او در مورد مهاجرت، مسلمانان را هدف قرار نداده‌است.

انتظار می‌رود که محکمه در اواخر این هفته در مورد این قضیه فیصله کند، اما ممکن است سرانجام قضیه مورد تجدید نظر قرار گیرد و ستره محکمه امریکا در موردش فیصله کند.

XS
SM
MD
LG