لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

متی بال از ترس وضع ممنوعیت ترمپ، تکت ترجمان افغانش را خرید


فرمان اجرایی ترمپ در باره منع مؤقت مسافرت اتباع هفت کشور عمدتاً مسلمان نگرانی‎های را در باره صدور ویزه مهاجرت به ترجمان‎های افغان افرایش داده‎است.

این ترجمان‎ها در جریان مأموریت نظامی امریکا در افغانستان نیروهای این کشور را کمک کرده‎اند.

این موضوع موجب شده تا عساکر سابق قوای مسلح امریکا که در افغانستان ایفای وظیفه کرده‎اند، منتظر کمک حکومت امریکا نه نشسته، از پول شخصی برای دوستان ترجمان خود تکت طیاره بخرند.

متی بال سابق عسکر نیروهای امریکایی در افغانستان، برای استقبال از ترجمان افغان خود در میدان هوایی بین‌المللی شهر سان فرانسیسکو امریکا، انتظار می‎کشد.

این عسکر امریکایی به‌خاطر ورود هرچه زودتر ترجمان افغان خود تکت طیاره او را از پول شخصی خریداری کرده‎است، زیرا بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس نگرانی‎های وجود دارند که اداره رئیس جمهور ترمپ امکان دارد، افغانستان را نیز درج فهرست کشورهای نماید که مسافرت اتباع‌شان به ایالات متحده امریکا منع شده‎اند.

در همین حال متی بال عسکر امریکایی، دفعتاً "قسمت" گفته فریاد می‎زند و قسمت امین را در آغوش می‎گیرد.

متی بال پس از استقبال از قسمت امین به خبرگزاری اسوشیتدپرس می‎گوید، او خرسند است و خود را خیلی خوب احساس می‎کند که امین را می‎بیند.

متی بال گفت:

"من غرق خوشحالی هستم که او در اینجاست."

به نوشته خبرگزاری اسوشیتدپرس این ترجمان افغان چهار سال منتظر ویزه خاص مهاجرت امریکا بود.

او بعد از تهدیدهای مکرر طالبان به مرگ در اختفا به سر می‎برد، زیرا او ترجمان عساکر امریکایی بوده و به آن‎ها کمک می‎کرد.

قسمت امین ویزه خود را دو روز بعد از امضای حکم رئیس جمهور ترمپ بدست آورد.

ترمپ یک حکم اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن برنامه ورود پناهنده‌گان از هفت کشوری عمدتاً مسلمان به‌طور مؤقت به تعلیق درآورده شده‎است.

هرچند، افغانستان شامل این هفت کشور نبود، اما مقامات امریکا پس از امضای این سند گفتند که این فهرست توسعه داده می‎شود و کشورهای دیگر نیز درج آن می‎شوند.

حکم رئیس جمهور در حال حاضر مورد بحث و مشاجره محاکم امریکا قرار دارد.

متی بال به‌خاطر این‎که امین به زودترین فرصت ممکن وارد امریکا شود، برای او یک هزار دالر تکت طیاره خرید.

در این میان، قسمت امین می‎گوید، همه کلمات فراموش شده و نمی‎داند که چه بگوید.

وی افزود:

"حقیقتاً من خود را قوی احساس می‎کنم که به چنین استقبالی مواجه می‎شوم."

امین اضافه کرد که او در افغانستان خانواده بزرگ دارد و اکنون خانواده بزرگ در امریکا پیدا کرده که هیچ‌گاهی انتظار آن‌را نداشت.

متی بال محصل پوهنتون ستانفورد امریکا می‎باشد.

بر اساس معلومات وزارت امور خارجه امریکا بیش از ۱۳ هزار افغان و اعضای خانواده‎های آن‎ها منتظر صدور ویزه خاص مهاجرت هستند.

هرچند کانگرس امریکا صدور ۱۵۰۰ ویزه اضافی را برای این ترجمان‎ها افغان تصویب کرد، اما وکلای دفاع می‎گویند، این تعداد کافی نیست.

بال عسکر سابق نیروهای مسلح امریکا می‎گوید، حکومت ایالات متحده امریکا باید صدور ویزه مهاجرت به ترجمان‎ها و مشاورین فرهنگی افغان را سرعت بخشد، زیرا به‌گفته وی زندگی آن‎ها در افغانستان به خطر مواجه‎است.

XS
SM
MD
LG