لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

ذکی: در حمله اخیر کابل از داخل شفاخانه با مهاجمان همکاری شده‎است


هرچند چگونگی حمله بر شفاخانه سردار محمد داود خان آن هم در میان تدابیر شدید امنیتی پرسش برانگیز است اما شماری از اعضای ولسی جرگه می‎گویند امکانات و سهولت‎ها از قبل برای حمله کننده‎ها فراهم گردیده بود.

این وکلا حمله اخیر بر شفاخانه سردار محمد داود خان را از قبل برنامه ریزی شده خوانده و می‎گویند که نهادهای کشفی و امنیتی در جلوگیری ازین حمله بی پروایی کرده‎اند.

آنان درنشست عمومی روز شنبه این جرگه گفتند که این مسئله جدی بوده و نهادهای امنیتی و کشفی باید پاسخگو باشند.

نظیفه ذکی یک عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه در نشست عمومی روز شنبه به شدت از بی تفاوتی ارگان‎های امنیتی و کشفی در خصوص جلوگیری از این حمله انتقاد کرد.

ذکی: من در قرول چهار صد بستر بودم مگر از بیرون هیچ گپی نبود.
ذکی: من در قرول چهار صد بستر بودم مگر از بیرون هیچ گپی نبود.

خانم ذکی گفت در انجام این حمله از داخل شفاخانه با حمله کننده‎ها همکاری شده‎است.

وی افزود:

"من در قرول چهار صد بستر بودم مگر از بیرون هیچ گپی نبود موتر مواد انفجاریه از قبل در داخل تبعیه شده بود چند نفر نیز از قبل بنام داکتر استخدام شده بودند این ریاست کشف وزارت دفاع چه شد این ریاست استخبارات چه شد و این ارگان‎های کشفی چه شدند که این‎ها نتوانستند از قبل کشف کنند؟"

درین حال عبدالرحیم ایوبی یکی دیگر از اعضای ولسی جرگه نیز به ناتوانی ارگان‎های کشفی و امنیتی افغان اشاره کرده تاکید می‎کند که اگر جلو چنین حملات گرفته نشود حوادث بزرگ تری نیز صورت خواهد گرفت.

او افزود:

"ادارات امنیتی ما دیگر برای چه منتظر هستند یعنی اینکه ارگ را بگیرند و یا رئیس جمهور را ترور کنند دیگر چیزی باقی نمانده‎است."

درین حال عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه پس از تاکید وکلا گفت این موضوع را روز یکشنبه در یک جلسه اختصاصی به بحث می‎گیرند.

شماری از مهاجمان انتحاری به روز چهارشنبه بر بزرگترین شفاخانه نظامی افغانستان در کابل حمله کرده و با سلاح‎های دست داشته شان بروی داکتران، مریضان و کارمندان این شفاخانه آتش باری کردند.

به اساس گزارش های رسانه‎های بین المللی درین حمله ۴۹ تن کشته و ۶۳ تن زخمی شده‎اند اما وزارت صحت عامه افغانستان تعداد کشته شدگان را بیش از ۳۰ و تعداد مجروحین را هفتاد و چهار تن خوانده‎است.

اما آیا واقعا ارگان‎های امنیتی و دفاعی افغانستان در جلوگیری از این حمله غفلت کرده و مواد انفجاری و حمله کننده‎ها از قبل در شفاخانه جا بجا شده بودند؟

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در پاسخ به این پرسش به رادیو آزادی گفت کمیسیون به ریاست هلال الدین هلال معاون وزارت دفاع درین زمینه تحقیقات را آغاز کرده و با پایان یافتن تحقیقات تمام جوانب قضیه مشخص خواهد شد.

وزیری: با پایان یافتن تحقیقات تمام جوانب قضیه مشخص خواهد شد.
وزیری: با پایان یافتن تحقیقات تمام جوانب قضیه مشخص خواهد شد.

وی افزود:

"آن‎ها تحقیق می‎کنند که همه جوانب قضیه را روشن بسازند که این قضیه چطور پلان شده و چطور به وقوع پیوسته از کجا آمدند، چه قسم آمدند، پیش از پیش آمدند بعد از تحقیق کمیسیون باید نتایج شان اعلان شود پیش از این که کمیسیون نتایج خود را اعلام کند من در مورد چیزی گفته نمی‎توانم."

آقای وزیری می‎گوید، هرگاه در نتیجه تحقیقات مشخص گردد که در جلوگیری از این حمله غفلت وظیفوی صورت گرفته باشد مسئولان مربوط به لوی سارنوالی معرفی شده و از آنان بازجویی صورت خواهد گرفت.

در این حال مراد علی مراد معاون لوی درستیز اردوی افغانستان نیز از ادامه بررسی‎ها در خصوص حمله بر شفاخانه سردار محمد داود خان خبرداده می‎گوید با پایان یافتن تحقیقات نتایج آن را با رسانه‎ها و مردم شریک می‎سازند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG