لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

سپیدار: طالبان به جای ساختن آینده افغانستان، امروز آن را هم از بین می‎برند


به دنبال اظهارات نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان که گفته‎است، طالبان باید بخشی از آینده افغانستان باشند، ریاست اجرائیه می‎گوید، طالبان بجای ساختن آینده در فکر ویرانی امروز افغانستان اند.

این ریاست می‎گوید، دروازه صلح به روی طالبان افغان که می‎خواهند از جنگ دست بکشند، باز است.

معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، تنها راه ساختن آینده افغانستان پیوستن گروه‎های مسلح مخالف دولت به روند صلح است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، طالبان به جای سهم گرفتن در ساختن آینده افغانستان، امروز افغانستان را از بین می‎برند.

فیصل: متأسفانه که دفعتاً این گروه به جای ساختن فردای افغانستان، امروز افغانستان را هم از بین می‎برد.
فیصل: متأسفانه که دفعتاً این گروه به جای ساختن فردای افغانستان، امروز افغانستان را هم از بین می‎برد.

وی افزود:

"متأسفانه که دفعتاً این گروه به جای ساختن فردای افغانستان، امروز افغانستان را هم از بین می‎برد که این به نفع کشور نیست، بناً ضرورت است که طالبان به روند صلح بپیوندند و از این طریق برای اعمار افغانستان کار کنند نه این‎که به بربادی افغانستان ادامه دهند."

بر اساس اعلامیه که از سوی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در کابل به رسانه‎ها فرستاده شده، تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در باره افغانستان گفته‎است، حکومت افغانستان، کشورهای همسایه و تمام جوانب درگیر منازعه باید این پیام را داشته باشند که طالبان باید بخشی از آینده افغانستان باشند.

چندین سال می‎شود که افغانستان با ایجاد شورای عالی صلح دروازه مذاکره را به روی مخالفان مسلح دولت به‌شمول طالبان باز نگه داشته‎است، اما طالبان تا حال به نداهای صلح‌جویانه افغانستان لبیک نگفته است.

اما شماری از سیاسیون افغان به این باور اند که سهیم شدن طالبان در گفت‌وگوهای صلح یکی از راه‎های بهتر برای پایان دادن به جنگ کنونی در افغانستان است.

عبدالهادی ارغندیوال رئیس حزب اسلامی در این مورد می‎گوید:

"در این شکی نیست که در نتیجه جنگ‎ها بسیار کارهای خلاف هم صورت گرفته و بالاخره در نهایت امر هر جنگی باید خاتمه داشته باشد و خاتمه‌اش بدون مذاکره و صلح ناممکن است."

اما نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت امور داخله روز یک شنبه در صحبت به رادیو آزادی گفت، طالبان شامل در جنگ افغانستان انسان‎های صلح‌جو نیستند و باید نابود شوند.

آقای دانش این سخنان را در واکنش به اظهارات اخیر نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان بیان می‎کند که گفته‎است، طالبان بخش از آینده افغانستان اند.

دانش: این صلاحیت اش به مردم افغانستان است که چگونه در مورد این‎ها (طالبان) تصمیم می‎گیرند.
دانش: این صلاحیت اش به مردم افغانستان است که چگونه در مورد این‎ها (طالبان) تصمیم می‎گیرند.

وی افزود:

"این صلاحیت‌اش به مردم افغانستان است که چگونه در مورد این‎ها (طالبان) تصمیم می‎گیرند، این‎ها (طالبان) افرادی هستند که صدها جوان، خورد، بزرگ، کودک و زنان این سرزمین را بی‌رحمانه به شهادت رساندند، ما با این قاتلین مردم افغانستان تا آنچه که در توان داریم مبارزه می‎کنیم و برای نابودی و سرکوبی‌شان همواره تأکید کردیم و حالی یک بار دیگر هم تأکید می‎کنیم."

کشورهای خارجی و بسیاری سازمان‎های بین‌المللی به‌شمول امریکا و سازمان ملل‌متحد همواره از به وجود آمدن صلح به رهبری و مدیریت افغان‎ها حمایت کرده‎اند، اما طالبان تا هنوز از جنگ دست نکشیده‎اند.

حالا که نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد گفته‎است، طالبان باید بخشی از آینده افغانستان باشند، دیده شود که آیا این گروه وارد میز مذاکره با حکومت افغانستان خواهند شد یا این‎که به تداوم جنگ تأکید خواهند کرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG