لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۷

عواید ریاست تصدی مواد نفتی و گاز ۳۷۰ میلیون افغانی بلند رفته‎است


ریاست تصدی مواد نفتی و گاز افغانستان می‎گوید عواید این اداره در یک سال اخیر ۳۷۰ میلیون افغانی افزایش یافته‎است.

این ریاست افغانستان می‎گوید پس از تلاش‎های انجام شده در خصوص اصلاحات، این ریاست اکنون به یک اداره شفاف مبدل شده و عواید آن نیز در تناسب به سال گذشته سه برابر افزایش یافته‎است.

ولید تمیم رئیس این اداره روز سه شنبه در یک کنفرانس مشترک خبری با رئیس تصدی‎های وزارت مالیه در کابل گفت که بوجود آوردن شفافیت در منابع عایداتی، دقت در ارقام و گرفتن حق‌الخدمت از تیل‎های حمایت قاطع را از دلایل بلند رفتن عواید آن ریاست عنوان کرد.

تمیم: گزارشات بیلانسی سال ۱۳۹۴ نشان می‎دهد که ما ۲۱۹ میلیون عواید خالص داشتیم.
تمیم: گزارشات بیلانسی سال ۱۳۹۴ نشان می‎دهد که ما ۲۱۹ میلیون عواید خالص داشتیم.

وی افزود:

"گزارشات بیلانسی سال ۱۳۹۴ نشان می‎دهد که ما ۲۱۹ میلیون عواید خالص داشتیم اما گزارشات بیلانسی سال ۱۳۹۵ بر اساس ارقام ارائه شده ۵۹۰ میلیون افغانی عواید خالص ما می‎باشد از لحاظ فیصدی وقتی حساب می‎کنیم که اگر ۲۱۹ دوچند و یا سه چند شود ما قریب سه چند عواید ما افزایش یافته و ۳۷۰ میلیون بیشتر عواید کرده‎ایم."

رئیس مواد نفتی و گاز افغانستان گفت ارقام اولیه نشان می‎دهد که امسال بیش از سه میلیون متریک تن مواد نفتی از طریق گمرکات وارد افغانستان شده‎است که بیشتر از سال ۱۳۹۴ می‎باشد.

وی گفت که پس از ترکمنستان و قزاقستان بین ۳۵ تا ۳۷ درصد تیل از ایران وارد افغانستان شده‎است.

وی همچنان از معیاری ساختن تانک‎های توزیع تیل در کشور بر اساس طرزالعمل ترتیب شده خبر داد.

ابراهیم شمس رئیس تصدی‎های وزارت مالیه نیز درین نشست از تلاش‎های این تصدی ستایش کرده و تأکید کرد که توجه به وضعیت تصدی‎ها از اولویت‎های کاری آنان می‎باشد.

بر اساس معلومات وزارت مالیه افغانستان در حال حاضر ۳۶ تصدی دولتی در کشور وجود داشته و در بخش‎های مختلف فعالیت می‎کنند.

ریاست مواد نفتی و گاز در حالی از شفافیت و بلند رفتن عواید درین اداره سخن می‎زند که قبل ازین انتقادهای از موجودیت فساد درین ریاست مطرح شده‎است.

واحدیار: مالیات بلند رفته ازین خاطر عواید بیشتر شده‎است.
واحدیار: مالیات بلند رفته ازین خاطر عواید بیشتر شده‎است.

اما کارشناسان افغان در بخش اقتصاد می‎گویند تا هنوز شفافیت کامل در بخش گمرکات و مواد نفتی بوجود نیامده، بلکه افزایش مالیات سبب بلند رفتن عواید شده‎است.

عبدالله واحدیار یکی ازین کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"مالیات بلند رفته ازین خاطر عواید بیشتر شده‎است موضوع شفافیت یکی از موضوعات مهم است که تا حال مردم افغانستان از این ناحیه رنج می‎برند و شفافیت به شکل که لازم است تا حال نه در معادن نه در گمرکات و نه مواد نفتی بوجود آمده‎است."

آقای واحدیار ادعاها در بخش بلند رفتن عواید را نادرست خوانده و تأکید می‎کند که افغانستان یک کشور جنگ زده‎است و نخست باید سیستم شفاف شده و بعداً از بلند رفتن عواید سخن گفته شود.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG