لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۴

صدیق: ارزش پول افغانی در مقابل اسعار خارجی ثابت نگهداشته شده‌است


مسئولین دافغانستان بانک می‌گویند که با وجود ناامنی‌ها، مشکلات اقتصادی و تغییر در سیاست‌های منطقه‌یی و جهانی توانسته اند ارزش پول افغانی را در برابر اسعار خارجی ثابت نگهدارند و از افزایش قیمت بیش از حد مواد نیز جلوگیری کنند.

خلیل صدیق رئیس این بانک روز شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که شورای عالی بانک‌ها در نشست اخیر اش کارکرد دافغانستان بانک را مطابق معیار های بانک داری دانسته است.

آقای صدیق در مورد ارزش پول افغانی و اسعار خارجی در سال گذشته و سال جاری چنین اشاره کرد:

خلیل صدیق رئیس دافغانستان بانک
خلیل صدیق رئیس دافغانستان بانک

"بانک مرکزی کاملاً در یک حالت دقیق مالی قرار دارد و وضع پولی این‌کشور به حالت مصون و درست است، سال گذشته ارزش افغانی در برابر دالر حدود دو درصد و در برابر یورو حدود پنج درصد افزایش داشته است در طول سال مالی جدید ما یک تنقیص را در ارزش پول افغانی در برابر دالر داشتیم در حدود کمتر از دو درصد."

آقای صدیق عامل آن را برخی شرایط چون، نوروز، روند حج رفتن افغان‌ها و برخی موضوعات دیگر که در آن داد و ستد پول بیشتر شده و به اسعار خارجی نیاز پیدا می‌شود، عنوان کرد.

رئیس دافغانستان بانک همچنان گفت، با آنکه نرخ مواد در مارکیت به اساس اقتصاد بازار و پالیسی‌ها تعیین می‌شود اما به گفته وی این بانک توانسته است تا از افزایش قیمت بیش از حد این مواد نیز جلوگیری کند.

به اساس معلومات دافغانستان بانک، انفلانسیون مرتبط به مواد در افغانستان حدود چهار درصد می‌باشد که در مقایسه با کشور های منطقه چند درصد کمتر است.

رئیس دافغانستان بانک اطمینان داد که افزایش نرخ مواد و تغییر ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی موقتی می‌باشد.

اما سیف الدین سیحون استاد اقتصاد پوهنتون کابل با گفته‌های مسئولان دافغانستان بانک موافق نیست. وی می‌گوید که پول افغانی ارزش اش را در برابر اسعار خارجی از دست داده و نرح مواد نیز افزایش یافته‌است.

سیف الدین سیحون استاد اقتصاد پوهنتون کابل
سیف الدین سیحون استاد اقتصاد پوهنتون کابل

وی افزود:

"رابطه بین ارزش اسعار و ارزش پول ملی، روز به روز به زیان پول ملی است و این متأسفانه واقعیت ندارد که ما تصور کنیم که پول افغانی ثبات داشته است ولی در کل سیاست پولی افغانستان برای حفظ ثبات ارزش پول یک سیاست با ثبات نیست بلکه یک سیاست شکننده و ناتوان است."

آقای سیحون انکشاف اقتصاد افغانستان و حفظ ثبات پول این‌کشور را در برابر اسعار خارجی، مرتبط به افزایش تولیدات داخلی و گسترش تجارت خارجی می‌داند و می‌گوید در حال حاضر در هر دو بخش پیشرفت لازم وجود ندارد.

اما مسئولین حکومتی می‌گویند که برای رشد تولیدات داخلی و انکشاف تجارت خارجی برنامه‌های ترتیب شده و در حال تطبیق است.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG