لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

حقجو: قانون حمایت از مستهلکین تا ۸ حمل به اجرا گذاشته خواهد شد


وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، قانون حمایت از مستهلکین تا هشتم ماه حمل سال ۱۳۹۶ قابل اجرا خواهد بود.

محمدقربان حقجو معین این وزارت روز یکشنبه در نشست تجلیل از روز جهانی حقوق مستهلکین در کابل گفت که با عملی شدن این قانون نظارت در بازار بیشتر شده و تجارت با کیفیت انکشاف خواهد کرد.

وی افزود:

"کالا ها و خدماتی که به مردم آسیب می‌رساند و رقابت ناسالم وجود داشت اما مرجع نبود که این را به شکل قانونمند آن تعقیب کند و قانون را روی آن تطبیق کند و متخلفین آن را جریمه بکند خوشبختانه امروز ما شاهد این قانون هستیم."

آقای حقجو گفت که به اساس قانون حمایت از مستهلکین، مواد تولیدی و وارداتی در افغانستان نظارت شده و به شکایت مردم به اسرع وقت رسیدگی خواهد شد.

این قانون به تاریخ ۲۵ ماه عقرب سالجاری در چهار فصل و پنجاه ماده از سوی رئیس جمهور محمد اشرف غنی توشیح شده‌است.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان این اقدام را در راستای جلوگیری از خرید و فروش مواد بی‌کیفیت و تاریخ تیر شده، ایجاد رقابت سالم در تجارت و حفظ محیط و صحت مهم خوانده می‌گوید که با عملی شدن قانون حمایت از مستهلکین حقوق مصرف کننده‌ها نیز محفوظ می‌باشد.

این وزارت همچنان می‌گوید، در نظر دارند که کمیسیون مختلطی را از وزارت های مختلف افغانستان ایجاد نمایند تا برای تطبیق این قانون اقدام شود.

در این حال برخی از اعضای جامعه مدنی و کارشناسان اقتصادی به این باور اند که مردم افغانستان از حقوق شان در وقت خرید و فروش آگاهی ندارند.

محمد سرور یکی از آنان می‌گوید که با نافذ شدن قانون حمایت از مستهلکین، به مردم نیز آگاهی عامه داده شود تا بدانند که چه زمانی در مسایل خرید و فروش حق شکایت را دارند.

وی گفت:

"ما نه تنها به وجود یک قانون ضرورت داریم بلکه وجود آن در روی کاغذ نیاز های مردم را مرفوع نمی‌کند مردم نیازمند این است که این قانون نهادینه شود و تمامی نهادهای ذیربط در راستای تأمین و نهادینه شدن این موضوع کار کنند. ما باورمند به این هستیم که اگر چنین قانون باشد ولی عمل نشود اکثر مردم از حقوق عظیم خود بی بهره می‌مانند مردم حق دارند که در مورد ارائه خدمات و کالای که استفاده می‌کنند معلومات داشته باشند."

روز جهانی مستهلکین از سال ۱۹۹۳ تاکنون در کشور های مختلف تجلیل می‌شود اما به نقل از اداره حمایت از مستهلکین، این نخستین بار است که از این روز در افغانستان تجلیل صورت می‌گیرد و روی عملی شدن قانون اختصاصی در این زمینه تأکید می‌شود.

آقای سرور کارشناس مسایل اقتصادی می‌گوید که توجه به حقوق مصرف کنندگان یا مستهلکین بازار اقتصاد را غنی ساخته و سبب نظم و شفافیت سرمایه گذاری می‌شود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG