لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

فعالان مدنی بلخ از حکومت خواهان اعدام عاملین قتل فرخنده شدند


تعدادی از فعالان مدنی بلخ حین یادبود از دومین سال روز کشته شدن فرخنده، در مزارشریف از حکومت خواستند تا عاملین قتل وی را در محضر عام اعدام کنند.

فعالان مدنی بلخ حکومت وحدت ملی را به کم توجهی و نارسایی در قضیه قتل فرخنده متهم کرده و خواهان جلوگیری خشونت علیه زنان در سرتاسر کشور شدند.

نجیب پیکان رئیس سازمان مردمی افغانستان در بلخ حین صحبت به گردهمایی که به منظور یادبود از دومین سالروز کشته شدن فرخنده در شهر مزارشریف به روز یکشنبه راه اندازی شده بود گفت، ضمن اینکه دولت در راستای رسیدگی به قضیه خشونت علیه فرخنده نا توان بوده‌است، بلکه در قسمت رسیدگی به سایر قضایای خشوت علیه زنان بی توجه باقی مانده‌است.

وی گفت:

" دولت تاکنون در قسمت رسیدگی به قضیه خشونت علیه فرخنده بی توجه بوده‌است و اگر حکومت بر قضیه‌های خشونت علیه زنان هر چه زودتر رسیدگی نکند و در برابر مردم پاسخگو نباشد، این خاموشی برای حکومت گران تمام خواهد شد."

مسئولان ریاست زنان بلخ و سارنوالی منع خشونت در این ولایت نیز از کم توجهی حکومت مرکزی به قضیه قتل فرخنده انتقاد کرده و بیان داشتند که اگر عاملین چنین قضایا مجازات نشوند، میزان خشونت علیه زنان در کشور افزایش خواهد یافت.

فوزیه حمیدی رئیس سارنوالی منع خشونت علیه زنان در بلخ هر چند می گوید که هیئت هژده نفری دولت در قضیه قتل فرخنده پانزده تن را به اشد مجازات محکوم نموده‌اند، اما باید عاملین قتل فرخنده در محضر عام اعدام شوند.

باید گفت که در حالی فعالان مدنی بلخ از عدم رسیدگی درست حکومت به قضیه قتل فرخنده اعتراض نشان داده و خواهان جلوگیری انجام خشونت علیه زنان در نقاط مختلف کشور هستند که بر اساس گزارش تازه به نشر رسیده کمیسیون حقوق بشر افغانستان که میزان خشونت علیه زنان در کشور نزدیک به ده درصد افزایش یافته است.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG