لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

افسران امریکایی پناهجویان را در جزیرۀ نورو بایومتریک می‌کنند


افسران وزارت امنیت داخلی امریکا، پروسه اخذ اطلاعات بایومتریک پناهجویان را در جزیرۀ نورو که در اقیانوس آرام قرار دارد، آغاز کردند.

این کار برای ارزیابی صورت می‌گیرد که آیا در مرحلۀ بعدی، این پناهجویان اجازۀ اقامت را در امریکا خواهند یافت.

بر اساس سندی که توسط یک پناهجو به نام مهدی در اختیار آژانس خبری اسوشتیدپرس قرار گرفته است، این اطلاعات بایومتریک نشان انگشت، اندازه گیری وزن و قد پناهجویان را شامل می‌شود.

مهدی که روی دلایل امنیتی از افشای اسم خانوادگی‌ اش خودداری کرده‌است می‌گوید، در مورد اینکه پروسۀ ارزیابی چقدر وقت را خواهد گرفت، چیزی گفته نشده‌است. در حال حاضر مقامات امریکایی برای خانواده‌ها در جزیره نورو وقت ملاقات را تعیین می‌کنند.

آژانس خبری اسوشتیدپرس در این مورد با وزارت امنیت داخلی امریکا و وزارت امور مهاجرت و حفاظت سرحدی آسترالیا تماس گرفته است، اما آن‌ها تا هنوز در این مورد از ابراز نظر خودداری کرده‌اند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اخیراً موافقت کرد که با احترام به تعهد ادارۀ بارک اوباما رئیس جمهور سابق این‌کشور، ۱۲۵۰ پناهجوی را بپذیرد که از ورود آن‌ها به کشور آسترالیا ممانعت شده‌است.

این پناهجویان در جزایر اقیانوس آرام نگهداری می‌شوند که در امتداد سواحل آسترالیا موقعیت دارند.

آسترالیا به جزایر نورو، پاپوا و نیو گوینی پول می‌پردازد تا بیش از دو هزار پناهجو از کشورهای افغانستان، ایران و سریلانکا را نگهداری کنند.

گروه‌های حقوق بشر شرایط نگهداری از این پناهجویان را نکوهش کرده‌اند.

یک مقام امور مهاجرت آسترالیا سه هفته قبل به یک کمیتۀ مجلس سنای آن کشور گفته بود که افسران وزارت امنیت داخلی امریکا آماده آغاز پروسه بررسی این پناهجویان بوده، انتظار اجازۀ مقامات ارشد‌ شان را دارند.

وزارت خارجۀ امریکا قبلاً نخستین بخش از پروسۀ دو مرحله‌ای را با انجام مصاحبه‌های مقدماتی در این جزایر آغاز کرده‌است تا اطمینان حاصل شود که نامزدان برای مهاجرت به امریکا، پناهجویان واقعی اند.

دونالد ترمپ قبلاً توافق با آسترالیا را در مورد این پناهجویان "بی معنی" خوانده، تردیدهای را در مورد اینکه آیا عملی خواهد شد، به وجود آورده بود.

XS
SM
MD
LG