لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

نواز شریف دستور گشایش راه‌های تورخم و چمن را داده‌است


در میان تنش در روابط میان کابل و اسلام آباد، صدراعظم پاکستان دستور داده که راه‌های سرحدی کلیدی تورخم و سپین بولدک باز گشوده شوند.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد از دستور جدید استقبال کرده و گفته‎است که بازگشایی راه‌ها از مسایل کلیدی مورد بحث در دیدار هفتۀ گذشته در لندن بود که در آن محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان و سرتاج عزیز مشاور امور خارجی صدراعظم پاکستان دیدند.

آقای زاخیلوال هم که از اشتراک کنندگان آن نشست بود امروز به رادیو آزادی گفت که در لندن در پهلوی مسایل دیگر از جمله مبارزه با تروریزم در مورد ایجاد فضای اعتماد میان طرفین بحث شد.

زاخیلوال: یکی از مسایل مورد بحث، بازگشایی بی‌قید و شرط راه‌های تجارتی بود.
زاخیلوال: یکی از مسایل مورد بحث، بازگشایی بی‌قید و شرط راه‌های تجارتی بود.

او افزود:

" یکی از مسایل مورد بحث، بازگشایی بی‌قید و شرط راه‌های تجارتی بود و به همین ترتیب مسایل دیگر. بنابرین، امیدواریم که پس از اعلان امروز راه‌ها به طور واقعی باز شوند و ما از آن استقبال می‎کنیم."

این راه‌ها در پی حملۀ مرگبار در ایالت سند در ماه فبروری بسته شدند.

اسلام آباد جنگجویان که در امتداد سرحد فعالیت دارند، به انجام این حمله مقصر دانسته بود.

در نتیجۀ بسته ماندن این راه‌های تورخم و سپین بولدک، تاجران هر دو کشور میلیون‌ها دالر زیانمند شدند و روابط میان دو کشور همسایه سخت متشنج شد.

نواز شریف صدراعظم پاکستان در بیانیۀ که امروز منتشر شد گفته‎است که مردم افغانستان و پاکستان روابط مشترک مذهبی، فرهنگی و تاریخی دارند، بنابرین دستور به بازگشایی راه‌های کلیدی سرحدی را در یک اقدام حسن نیت صادر کرده‎است.

درین بیانیه، نواز شریف یک بار دیگر با تاکید بر نگرانی‌های پاکستان ابراز امیدواری کرده که به گفتۀ او افغانستان برای از بین بردن نگرانی‌های که سبب مسدود شدن راه‌ها شده، گام بردارد.

گیرمانه‌ها در عقب دروازه های دو کشور
گیرمانه‌ها در عقب دروازه های دو کشور

پاکستان مدعی است که این گونه حمله‌ها توسط جنگجویان می‎شود که مراکز‌شان در افغانستان است و از طریق راه‌های سرحدی وارد پاکستان می‎شوند.

این همان اتهامات است که حکومت افغانستان از پانزده سال گذشته بر پاکستان وارد کرده‎است.

حکومت افغانستان اتهامات پاکستان را رد کرده و در برابر بسته ماندن راه‌ها سخت واکنش نشان داده‎است.

پیش ازین، هم سفیر افغانستان در اسلام آباد و هم سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان با انتقاد ازین اقدام پاکستان گفته‎اند که بسته ماندن راه‌ها به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

با وصف دستور صدراعظم پاکستان و امیدواری مقام‌های افغانستان، هنوز به درستی روشن نیست که راه‌های تورخم و سپین بولدک چی وقت به طور کامل به روی مسافران و تاجران باز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG