لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

حمل برخی وسایل برقی در پرواز‎های هشت کشور به امریکا ممنوع شد


امریکا سر از امروز سه شنبه، بطور موقت حمل برخی وسایل الکترونیک به شمول لپ تاپ، آی پاد و کمره‎ها را در بکس‎های دستی در کابین پرواز‎های ممنوع ساخت که از هشت میدان هوایی کشورهای مختلف جهان عازم این کشور اند.

امریکا در تلاش به خاطر تقویت مصونیت پروازها، حمل این وسایل الکترونیک را در بکس‎های دستی در کابین پروازها ممنوع ساخت.

این ممنوعیت میدان‎های هوایی قاهره، عمان، کویت، کاسابلانکا، دوحه، ریاض، استانبول و ابوظبی را شامل می‎شود.

ممنوعیت سر از تاریخ ۲۱ مارچ آغاز شد و مقامات امنیتی امریکا در مورد دلایل که در عقب این تصمیم قرار دارد، تا هنوز تبصره نکرده‎اند.

مصر
مصر

یک مقام امنیتی امریکا به آژانس خبری اسوشیتد پرس گفته‎است، این ممنوعیت شامل آن پروازهای مستقیم به امریکا می‎شود که از میدان‎های هوایی کشورهای مصر، اردن، کویت، مراکش، سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی عازم امریکا اند.

یک مقام دیگر امریکایی گفته‎است، این ممنوعیت در مجموع شامل نه شرکت هوایی می‎شود و اداره مصونیت هوایی این کشور صبح وقت بیست و یکم مارچ به این شرکت‎ها اطلاع داده‎است.

شرکت هوایی رویال اردونین گفته‎است، وسایل الکترونیک صحی و تلیفون‎های موبایل این ممنوعیت را شامل نمی‎شوند. سایر وسایل الکترونیک باید بسته بندی شده، در داخل بکس‎های جابجا شوند که در بخش کارگوی طیارات انتقال داده می‎شوند.

به گفته شرکت هوایی رویال اردونین این ممنوعیت شامل پروازهای می شود که عازم شهرهای نیویارک و شیکاگو در امریکا و مونتریال در کانادا اند.

آژانس خبری اسوشیتدپرس می‎نویسد که دیوید لاپن (David Lapan) سخنگوی وزارت امنیت داخلی امریکا و اداره مصونیت ترانسپورت مربوط این وزارت از تبصره در مورد این ممنوعیت تازه خودداری کرده‎اند.

یک مقام امریکایی که از افشای نامش خودداری کرده گفته است، این تصمیم از چند هفته به اینسو مورد غور و بررسی قرار داشت.

برین جانکینز (Brian Jenkins) یک متخصص امور مصونیت هوایی در نهاد راند کورپوریشن(Rand Corp.) در امریکا می‎گوید، ماهیت این تصمیم نشان می‎دهد که بر اساس اطلاعات استخباراتی در مورد حملات احتمالی گرفته شده‎است.

آژانس خبری اسوشیتدپرس از قول جفری پرایس(Jeffrey Price) استاد پوهنتون متروپولیتن دنور می‎نویسد که گفته است، بسته بندی وسایل الکترونیک در داخل بکس‎ها، نقاط ضعف خودش را هم دارد.

به گفته جفری پرایس زمانی‎که در سال ۲۰۰۶ میلادی بریتانیا تصمیم مشابه را گرفت، سرقت از بکس‎های مسافرین به اوج آن رسید، همچنان تعدادی از لپ تاپ‎ها دارای بطری‎های اند که آتش می‎گیرد و کشف آن در داخل کابین طیارات خیلی آسان تر از بخش کارگوی آن است.

XS
SM
MD
LG