لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

درگیری میان افراد وابسته به جنبش و جمعیت در فاریاب پایان یافت


مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر در فاریاب از پایان تنش‎های مسلحانه میان افراد مسلح دو قوماندان مربوط به حزب جمعیت اسلامی و جنبش اسلامی خبر می‎دهند.

سید حفیظ الله فطرت مسئول دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز اول حمل در صحبت به رادیو آزادی گفت، در نتیجه تلاش‎های هیئت اعزامی مرکز با هماهنگی بزرگان شهر، اعضای جامعه مدنی، شورای محاسن سفیدان و نمایندگانِ با نفوذ هر دو حزب توانستند، تنش‎های موجود میان جناح‎های درگیر را پایان بخشند.

فطرت می‎گوید، تنش‌ها میان جناح های درگیر عصر دیروز خاتمه یافت.

وی افزود:

"در نتیجه تلاش‎ها و کوشش‎های هیئت صلح که از سوی مقام ولایت تعیین شده بود و در اثر همکاری هیئتی که از مزار شریف آمده بود، خوشبختانه ساعت ۵ عصر مشکل حل شد و یک طرف قضیه که مدیر مبارزه با تروزیزم فاریاب بود و نام برده در قتل پسر نظام الدین قیصاری متهم است؛ به مزار انتقال داده شد تا با جانب مقابل قضیه خود را از طریق ارگان‎های عدلی حل و فصل نمایند. خوشبختانه برای فعلاً در فاریاب صلح و امنیت حاکم بوده و مردم صلح دوست فاریاب نگران نباشند و تلاش‎ها جریان دارد که این مشکل بکلی حل گردد."

درگیری‎های مسلحانه میان افراد مسلح نظام الدین قیصاری قوماندان امنیه قیصار مربوط به جنبش و احمد شاه " ملنگ " مدیر مبارزه با تروریزم فاریاب مربوط به جمعیت دو روز قبل در کوهی خانه، ناحیه دوم شهر میمنه آغاز شد و در جریان درگیری‎ها ۴ تن کشته و ده تن به شمول ۸ پولیس زخمی شده بودند.

این درگیری‌ها در فاریاب تازگی نداشته و به گفته باشندگان رقابت‎های میان حزبی از سال‎های گذشته بین آن‎ها ادامه داشته و هر از گاهی به دلایل و اداعاهای مختلف با هم درگیر می‎شوند و این رویداد نیز، ادامه همان تنش‎های است که سبب ایجاد نا امنی‎ها و نگرانی‎ها برای باشندگان فاریاب نیز شده‎است.

این که درگیری روی چه علتی صورت گرفته‎است، آقای فطرت در باره می‎گوید:

"دو ادعا وجود دارد. نظام الدین قیصار ادعا می‎نماید که گویا پسرش با چند تن از دوستانش در ساحه تفریحی دمقول مربوط ناحیه دوم شهر میمنه به هواخوری رفته بودند که آن‎ها توسط افراد مسلح احمد شاه ملنگ مدیر مبارزه با تروریزم فاریاب مورد حمله قرار گرفته و در نتیجه پسرش به قتل رسیده‎است و همچنین مدیر مبارزه با تروریزم فاریاب ادعا دارد که وی هنگام برگشتن از دفتر کار به سوی خانه اش واقع در کوهی خانه از سوی پسر و دوستان قیصاری مورد حمله مسلحانه قرار گرفته و در نتیجه دو تن از محافظینش زخمی شده‎اند. اما ادعاهای صورت گرفته هر دو جناح در جریان تحقیق و بررسی‎ها روشن خواهد شد."

ولسوالی‎های المار، قیصار، گرزیوان و پشتونکوت فاریاب از جمله ولسوالی هایست که در آن بیشتر گروپ‎ها و افراد مسلح مربوط به حزب جمعیت اسلامی و جنبش اسلامی حاکم و مستقر هستند.

افراد برجسته و یا برخی از قوماندانان آن‎ها در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب نیز منازل شخصی و دفاتر رسمی خود را دارند.

با این حال سید انور سادات والی فاریاب به همه ساکنین فاریاب وعده می‎دهد که در سال جدید، امنیت و آرامش را بیشتر از سال قبل تامین نماید.

او همچنان از منظوری پروژهای یاد می‎کند که با تطبیق آن، برای صدها جوان زمینه کار را مساعد خواهد ساخت.

او افزود:

"مردم عزتمند فاریاب امیدوار استم که سال ۱۳۹۶ را به خوشی و با سعادت سپر ی بکنند و آن همه تشویش هایی را که از لحاظ امنیتی دارند از خود دور بکنند. نیروهای امنیتی شان با هر نوع امکاناتی که در اختیار دارند، به خاطر دفاع از فاریاب و به خاطر تامین هر چه بهتر و بیشتر امنیت عملاً آماده هستند. من به این باور استم که امسال، سال خوبتر و امنیت تر از سال گذشته باشد چون ما در سال جدید منظوری چندین پروژۀ انکشافی را درین ولایت به دست آوردیم و تطبیق این‌ پروژه‎ها برای صدها جوان زمینه کار را مساعد می‎کند. جنگ‎های موجود و نا به سامانی‎ها در فاریاب بیشتر به دلیل موجودیت فقر و بیکاری می‎باشد."

نظاالدین قیصاری قوماندان امنیه قیصار از جناح حزب جنبش و احمد شاه " ملنگ" مدیر تروریزم فاریاب همراه با برادرش اجمل که گفته می‎شود از جمله منسوبین قطعه سرحدی و مربوط به حزب جمعیت می‎باشند، عاملین رویداد یاد شده هستند.

هر کدام اداعا های را مبنی بر آغاز این تنش مسلحانه بالای هم وارد می‎نمایند.

گزارش: رحمت الله رها

XS
SM
MD
LG