لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۰

کریستوفر فورد: امریکا فعلاً به معامله هسته‌ای ایران احترام می‌گذارد


مشاور ارشد دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده در مورد مسائل هسته‌ای گفته‌است که ایالات متحده فعلاً به معامله هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان احترام می‌گذارد، اما همزمان می‌خواهد که تهران به این توافق‌نامه اکیداً پابند باشد.

مدیر ارشد شورای امنیت ملی قصر سفید در امور مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، در یک کنفرانس در واشنگتن دیروز گفت که ادارۀ ترمپ با وجود انتقادهای مکرر، این توافق‌نامه را می‌پذیرد.

اما کریستوفر فورد گفت، قصر سفید در حال بررسی توافق‌نامه هسته‌ای با ایران است و همچنان تمام معاهدات سلاح‌های هسته‌ای دیگر که در اداره‌های قبلی ایالات متحده انجام شده نیز بررسی می‌شوند.

کریستوفر فورد مشاور ترمپ که در مرکز تحقیقی کارنیگی برای صلح بین‌المللی صحبت می‌کرد افزود، ایالات متحده تا تصمیم بعدی، به توافق‌نامه هسته‌ای ایران پابند خواهد بود و اطمینان حاصل باید شود که ایران نیز چنین کاری را انجام می‌دهد.

ضمناً، قصر سفید مصروف بررسی دیگر پیمان‌های اتمی، به‌شمول معاهده منع گسترش سلاح اتمی سال ۱۹۶۸ می‌باشد.

این معاهده یک موافقت‌نامه بزرگ بین‌المللی برای منع گسترش سلاح اتمی و تکنالوژی نظامی به شمار می‌رود تا همکاری‌ها در استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی را به هدف رسیدن به خلع سلاح اتمی و در کل خلع سلاح، تقویت بخشد.

آقای فورد در ادامه صحبت خود گفت:

"ما در حال بررسی پالیسی خود در این زمینه در سراسر جهان هستیم."

او گفت، این بررسی لزوماً شامل ارزیابی‌های دیگر می‌شود که آیا هدف جهانی عاری از سلاح هسته‌ای یک هدف واقع‌بینانه در روشنی روند کنونی امنیت بین‌المللی می‌باشد و یا نه؟

مشاور دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا خاطر نشان ساخت که اختلاف بین هدف خلع سلاح اتمی و نیازمندی‌های ایالات متحده و متحدین آن وجود دارد.

کریستوفر فورد افزود، اداره امریکا همچنان سرگرم بررسی پاسخ به استقرار اخیر راکت‌های کروز دارای قابلیت‌های هسته‌ای روسیه می‌باشد.

ایالات متحده امریکا می‌گوید، این اقدام روسیه تخطی از معاهده اسلحه اتمی برد متوسط می‌باشد که در سال ۱۹۸۷ بین مسکو و واشنگتن امضا شده‌است.

XS
SM
MD
LG