لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

متیس و ستولتنبرگ روی وضعیت امنیتی و مبارزه با داعش در افغانستان بحث کردند


ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو که برای اشتراک در کنفرانس ائتلاف ضد داعش به واشنگتن رفته است، روز گذشته با جیمز متیس وزیر دفاع امریکا دیدار کرد.

در این ملاقات برعلاوه مسایل دیگر، روی وضعیت جاری در افغانستان بحث شده‌است.

منشی عمومی ناتو هفته پیش در بروکسل پایتخت بلجیم گفت، افغانستان با چالش‌های زیادی روبه‌رو است، شماری از گروه‌های تروریستی در آن‌جا فعالیت دارند اما بیشترین تهدید از گروه طالبان است.

ینس ستولتنبرگ گفته‌است، حکومت افغانستان با همکاری ناتو پشرفت‌های چشمگیری دارد، پانزده سال پیش افغانستان نیرو‌های امنیتی نداشت اما در حال حاضر این کشور حدود ۳۵۰ هزار نیروی امنیتی و دفاعی دارد که ظرفیت دفاع و حفظ از کشور شان را دارند.

ینس ستولتنبرگ
ینس ستولتنبرگ

آقای ستولتنبرگ در مورد حضور نیرو‌های ناتو در میدان جنگ گفته‌است، نیرو‌های ناتو برای تأمین ثبات در افغانستان از راه‌های مختلف با تروریزم مبارزه می‌کنند.

وزارت دفاع امریکا در یک اعلامیه در مورد ملاقات روز گذشته میان منشی عمومی ناتو و وزیر دفاع این‌کشور گفته‌است، آقای ستولتنبرگ و متیس در دیدار‌ شان در مورد وضعیت افغانستان و تلاش‌های جاری بین‌المللی برای مبارزه با گروه داعش صحبت کردند.

در اعلامیه همچنان آمده‌است که ینس ستولتنبرگ و جیمز متیس روی چگونگی تلاش‌ها برای سرکوب گروه داعش در افغانستان نیز تبادل نظر کردند.

ایالات متحده امریکا روی فرستادن عساکر بیشتر به افغانستان غور می‌کند و در همین حال فرمانده ناتو در افغانستان خواهان صلاحیت بیشتر به نیرو‌هایش در آن کشور شده‌است.

قبلاً بیش از یکصد هزار نیروی ناتو در افغانستان حضور داشتند اما اکنون این تعداد به سیزده هزار نیرو می‌رسد.

مسئولیت فعلی نیرو‌های ناتو در افغانستان، آموزش و مشوره‌دهی به نیرو‌های افغان است.

نیرو‌های افغان مسئولیت راه اندازی تمامی عملیات‌های نظامی را در سراسر کشورشان دارند.

پس از این‌که در ختم سال ۲۰۱۴ میلادی مأموریت نظامی امریکا و ناتو در افغانستان پایان یافت، حملات گروه طالبان نیز در این کشور شدت گرفت و همین باعث نگرانی غرب شد.

امریکا و ناتو گفته اند که نمی‌گذارند تا افغانستان یکبار دیگر به لانه تروریستان مبدل شود.

کرتیس سکپروتی فرمانده نیرو‌های ناتو در اروپا اخیراً گفته‌است که نیرو‌های ائتلاف ناتو به رهبری امریکا بخاطری این نگرانی که تروریستان از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده نکنند، در این‌کشور مستقر اند.

سکپروتی در سفرش به افغانستان گفته بود:

"باید اطمینان حاصل کنیم که شورشیان بار دیگر از افغانستان به عنوان پناهگاه‌های امن خود استفاده نکنند و همین باعث شده تا تعهد خود با نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان را ادامه دهیم."

XS
SM
MD
LG