لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۶

قوقندی: تلاش می‎شود تا اتکای تجارتی به پاکستان بیشتر ازین کم شود


وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید تلاش می‎شود تا اتکای تجارتی و ترانزیتی بر پاکستان بیشتر از این کاهش یابد.

این وزارت می‎گوید تلاش‎ها برای کاهش اتکای تجارتی و ترانزیتی بر پاکستان از سال ۲۰۱۲ میلادی به این‌سو ادامه دارد و نتایج مثبتی را نیز به همراه داشته‎است.

سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت مسایل تجارتی و ترانزیتی در منطقه باید شکار مسایل سیاسی و امنیتی نشود.

مسافر قوقندی گفت حکومت مصمم است تا در پیوند به مسایل تجارتی و ترانزیتی محدود به یک یا دو کشور نباشد.

قوقندی: سعی می‎کنیم تا خود را از وابستگی به یک یا دو کشور رهایی بدهیم.
قوقندی: سعی می‎کنیم تا خود را از وابستگی به یک یا دو کشور رهایی بدهیم.

وی افزود:

"همواره ما این تلاش را بخرچ داده‎ایم تا افغانستان از طریق راه‎های جدید با جهان ارتباط پیدا کند، سعی می‎کنیم تا خود را از وابستگی به یک یا دو کشور رهایی بدهیم، زمانی‌که مشکلات پیش می‎آید مانند این بار افغانستان متضرر نمی‎شود و کشورهای که باعث ایجاد مشکلات شده‎اند خود ضرر می‎بینند."

آقای قوقندی افزود در این مورد ایران، هند و افغانستان توافق‌نامه‌یی را امضا کرده‎اند و قرار است طرح‎ها در این مورد با ترکیه و برخی کشورهای دیگر نیز به زودی نهایی شود.

بر اساس معلومات وزارت تجارت و صنایع افغانستان در حال حاضر بحث جهت انتقال کالاهای تجارتی از طریق هوا به هند با مقام‎های آن کشور جریان دارد.

پیش ازین رئیس جمهور اشرف غنی گفته‎است که تلاش می‎شود تا افغانستان به یک کشور ترانزیتی و نقطه اتصال میان کشورهای منطقه مبدل شود.

این در حالیست که مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‎گویند در نتیجۀ بسته بودن دروازه‎های تورخم و سپین‌بولدک در یک ماه گذشته تجار افغان ۷۵ میلیون دالر خساره مالی را متقبل شده‎اند.

اما صیام‌الدین پسرلی سخنگوی این اتاق به رادیو آزادی گفت بیشتر از این به تجار پاکستان ضرر رسیده‎است.

وی گفت ذهنیت عامه نشان می‎دهد که دیگر باور کردن به پاکستان تلاش بی‌جاست.

او افزود:

"سکتور خصوصی افغانستان، مردم عام و حکومت به این باور هستند که دیگر باور کردن به پاکستان نتیجه‌یی ندارد، افغانستان چندین بار بر پاکستان اعتبار کرده اما متأسفانه بارها از این بابت متضرر شده‎است."

در عین حال برخی از آگاهان اقتصادی نیز از اقدامات حکومت مبنی بر دریافت راه‎های بدیل تجارتی و ترازیتی استقبال می‎کنند.

سیدالرحمن عمران یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت افغانستان برای تقویت روند تجارت باید اعتماد کشورهای آسیای میانه، ایران، ترکیه و چین را بدست بیآورد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG