لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۹

رادمنش: عملیات تهاجمی بر ضد شورشیان مسلح تشدید می‌یابد


با آغاز سال جدید هجری شمسی، وزارت دفاع افغانستان از تلاش‌های تازه به هدف سرکوب مخالفان مسلح دولت خبر می‌دهد.

مقام‌ها درین وزارت می‌گویند که در نظر دارند تا امسال با راه اندازی عملیات تهاجمی بیشتر تلفات سنگین را به شورشیان مسلح وارد کنند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع درین مورد به رادیو آزادی گفت:

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع

" همین سال که فعلاً در جریان‌اش هستیم ما محلات سوق و اداره دشمن، راه‌های عبور و مرور دشمن را مورد تهاجم قرار می‌دهیم و عملیات شبانه را راه اندازی می‌کنیم و این بسیار مؤثر است و این یگانه راه است که از تلفات ملکی جلوگیری می‌کند. کوشش ما این است که محلات و ولسوالی‌های که زیر تهدیدات دشمن قرار دارد آنجا را از تهدیدات دشمن رهایی بخشیم."

افغانستان در فصل زمستان با جنگ و حملات مخالفان مسلح دولت در ولایت‌های مختلف رو به رو بود و نگرانی‌های وجود دارد که چالش‌های امنیتی در بهار و تابستان امسال بیشتر خواهد شد.

تادامچی یاماموتو نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان دو هفته پیش در نشست شورای امنیت این سازمان در نیویارک گفت، در مورد گزارش‎ها درین خصوص که جنگ در فصل بهار در افغانستان شدت کسب خواهد کرد عمیقاً تشویش دارد.

جنرال ایوب سالنگی معین پیشین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی گفت که حکومت باید در زمینه مقابله با چالش‌های امنیتی در سال جاری تلاش‌های جدی را به خرچ بدهد.

جنرال ایوب سالنگی معین پیشین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان
جنرال ایوب سالنگی معین پیشین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان

وی افزود:

" تجاربی را که دارم امسال هم ما سال سخت و دشواری در پیش رو داریم که درین راستا رهبری حکومت وحدت ملی باید توجه خاص و جدی خود را داشته باشد و هم رهبری سکتور امنیتی افغانستان توجه داشته باشد. وزیران دفاع و داخله و رئیس عمومی امنیت ملی فعال تر از گذشته باشند و هم رسالت و مسئولیت مردم افغانستان است که باید نیرو‌های امنیتی را به شکل جدی حمایت کنند و مسئولیت و مکلفیت جدی جامعه بین‌المللی نیز است که باید درین راستا به شکل بسیار جدی رسیدگی شود."

وزارت دفاع افغانستان در حالی از روی دست گرفتن اقدامات تازه برای سرکوب مخالفان مسلح دولت در سال جاری سخن می‌زند که طالبان مسلح به روز پنجشنبه ادعا کردند که ولسوالی سنگین ولایت هلمند را تصرف کرده‌اند.

اما وزارت دفاع این ادعای طالبان را سپس رد کرد.

حملۀ مرگبار بر شفاخانه نظامی سردار محمد داوود در کابل این وزارت را با انتقادات تُند رو به رو کرده‌است.

به گفته مقامات، درین حمله که حدود بیست روز پیش صورت گرفت نزدیک به پنجاه تن کشته شدند و ده‌ها تن دیگر زخم برداشتند.

داعش ادعا کرده‌است که حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود کار این گروه بوده است.

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که این جرگه وزیران دفاع و داخله و رئیس عمومی امنیت ملی را در پیوند به این حمله و نا امنی‌های اخیر در کشور به روز دوشنبه هفته جاری استیضاح می‌کند.

XS
SM
MD
LG