لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

حکومت ازبکستان چندین منطقۀ زیر حمایت یونیسکو را تخریب کرده‌است


حکومت ازبکستان در پلان خود برای انکشاف جهانگردی در شهر سبز چندین منطقۀ باستانی در مرکز این شهر را که زیر حمایت یونسکو یا سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد قرار داشت از بین برده‌است.

تاشکند در عجله برای ساختن هویت ملی خود و بدست آوردن عایدات بیشتر از آثار باستانی ازبکستان شاید یک مرغ را که در جنوب شرق این‌کشور در شهر سبز طلا تخم می‌داد از بین برده باشد.

پلان دولتی برای انکشاف جهانگردی در شهرسبز منجر به از بین بردن هفتاد هکتار زمین در مرکز این شهر شده است. تاریخ این منطقه مسکونی به قرون وسطی بر می‌گشت.

در حالیکه سازمان یونسکو اکنون برای جلوگیری از تخریب مناطق دیگر باستانی شهر سبز تلاش می‌کند این شهر در معرض خطر از دست دادن جایگاه خاص خود نزد یونسکو قرار دارد.

یکی از مناطق تاریخی ازبکستان
یکی از مناطق تاریخی ازبکستان

حکومت ازبکستان پلان انکشاف جهانگردی در شهر سبز را سه سال پیش در زمان حکمروایی رئیس جمهور سابق اسلام کریموف به راه انداخت.

دو محلۀ قدیمی این شهر که زیر حمایت یونسکو قرار داشت از بین برده شد و بجای آن یک جادۀ وسیع، پارکینگ موتر‌ها و به گفته یونسکو یک بازار در میدان عام که متشکل از غرفه‌های مشتریان جهانگرد می‌باشد، ساخته شد.

ازبکستان بعد از استقلال از اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۰ با مراجعه به تاریخ خود سعی کرده‌است هویت ملی خود را بازسازی کند.

سازمان یونسکو از ساختن باغ عمومی تیمورلنگ در این منطقۀ شهر سبز انتقاد کرده است.

تیمورلنگ امپراطور قرن چهاردهم آسیای میانه و مؤسس خاندان تیموری که مجسمۀ بزرگ و طولانی وی که در سال ۱۹۹۶ نصب شد از دور ترین نقطۀ باغ دیده می‌شود.

تیمورلنگ در شهر سبز بدنیا آمده بود و قدیمی‌ترین آثار باستانی این شهر چون مناره‌های دروازۀ قصر آقسرای و مقبرۀدارالسعادت که پسر آن جهانگیر در آن مدفون است در زمان وی ساخته شده‌است.

این هر دو اثر تاریخی در داخل این باغ نو که تیمور لنگ را چون قهرمان ملی تجلیل می‌کند، قرار دارند.

با دور شدن محل‌های قرون وسطای شهر سبز برای پیاده گردان در باغ زمینه مساعد شد که مجسمۀ تیمور لنگ را از فاصله یک کیلومتری هم مشاهده کنند.

پس از اینکه مقامات یونسکو سال گذشته از تاشکند تقاضا کردند که پلان انکشاف جهانگردی خود را متوقف سازد ساختن یک هوتل جهانگردان در کنار آثار باستانی شهر سبز به تعویق انداخته شد.

اما پیش از اینکه کار توقف یابد به آثار باستانی آسیب رسیده‌است.

کوچه‌های قدیمی شهر که در امتداد آن خانه‌ها قرار داشت بخاطر پلان انکشافی از بین برده شدند.

ادارۀ قدیمی آبرسانی و مناطق سبز این محلات که باید از سوی یونسکو محافظت می‌شد هم از بین برده شدند.

چون سهم‌گیری شهر سبز در فرهنگ جهانی در معرض خطر قرار دارد سازمان یونسکو روی لغو وضعیت میراث جهانی این شهر غور می‌کند.

فینگ جینگ مسئول بخش میراث‌های فرهنگی آسیا- پاسفیک یونسکو می‌گوید مهمتر این است تا دیده شود که افراط در انکشاف سکتور جهانگردی ارزش‌های جهانی برجستۀ شهر سبز را از بین برده است یا نه.

وی گفت:

" پروژۀ انکشاف جهانگردی بدون ارزیابی مناسب تاثیر آن روی میراث‌های فرهنگی انجام شده‌است و در این چوکات سیمای تاریخی محلات تاریخی مرکز شهر تغییر کرده است."

آقای جینگ می‌افزاید که محلات مرکزی شهر سبز در سال ۲۰۰۰ در فهرست میراث‌های جهانی سازمان یونسکو بخاطر پلان شهری آن چون شهرک قرون وسطی درج شده‌است.

کارشناسان یونسکو در آن سال ساختار مرکزی شهر سبز را مشابه سمرقند و بخارا خوانده بودند.

XS
SM
MD
LG