لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

برنامه ملی باغداری در غور گسترش یافته است


مسئولان ریاست زراعت و مالداری غور می‌گویند، برنامه ملی باغداری در این ولایت طی سال ۱۳۹۶ در چهار ولسوالی دیگر آن نیز گسترش یافته است.

رشد یک بارگی باغداری در غور، ولایتی که تا ده سال قبل در اکثر از نقاط آن هیچ درخت مثمر به چشم نمی‌خورد، فصل جدید را برای زارعین این ولایت کشوده و آن‌ها را به کار‌ شان امیدوار کرده‌است.

به تازگی مسئولان ریاست زراعت و مالداری غور گفته اند که در سال جدید خورشیدی برنامه ملی باغداری ۱۵۵۶ جریب زمین را در سرتاسر این ولایت باغ احداث نموده است.

عبدالتواب طیب رئیس زراعت و مالداری غور در صحبت به رادیو آزادی خاطر نشان ساخت که برنامه ملی باغداری ریاست زراعت این ولایت در سال جدید بیش از ۱۰۳ هزار اصله نهال مثمر را برای دهاقین در هشت واحد اداری غور توزیع نموده‌است.

آقای طیب خوشبین است که نتایج باغداری در سال‌های گذشته نشان داده‌است که غور تا چند سال محدود دیگر یکی از ولایات صادر کننده میوه در کشور خواهد بود.

وی گفت:

" به تعداد ۱۰۳۶۴۸ اصلحه نهال از میوه جات مختلف مانند سیب، ناک، آلو، شفتالود و آلو گیلاس ما توانستیم که در هشت ولسوالی ولایت غور باغ احداث کنیم که این یک انقلاب است در قسمت زراعت و ما در چهار ولسوالی توانستم در سال جدید باغ احداث کنیم که قبلاً چهار ولسوالی بود و اکنون هشت ولسوالی شد."

با این حال عبدالظاهر توانا مسئول برنامه ملی باغداری ریاست زراعت نیز از رشد چشمگیر باغداری و علاقه مندی دهاقین به این کار خوشبین است.

آقای توانا می‌گوید که آنان بر علاوه سال جاری در سه سال گذشته که برنامه ملی باغداری کارش را در این ولایت آغاز کرد ۳۱۲۶ جریب زمین را باغ احداث نموده است.

به گفته آقای توانا آب و هوای این ولایت برای پرورش نهال‌های میوه مناسب است و می‌تواند نتیجه قناعت بخش داشته باشد.

وی افزود:

" سیب در یک سال در غور ۱متر و سی پنج سانتی رشد داشت در سال قبل خوبی به این است که تمام خاک ولایت غور دست نا خورده است و قبلاً تنها گندم کشت می‌شد که ریشه آن ۱۰ سانتی در زمین پائین بوده و فعلا‌ً برای باغ داری بسیار مناسب است."

مطابق به طرز العمل برنامه ملی باغداری دهاقین نیز باید مبلغ از هزینه باغ را که ایجاد می‌کنند بپردازند که در کنار نهال‌های میوه، دیگر نیازهای باغداری از جمله کود کیمیاوی هم از سوی ریاست زراعت غور برای باغداران این ولایت توزیع می‌شود.

شماری از دهاقین نیز از ایجاد برنامه باغداری خوشبین هستند و از ریاست زراعت و مالداری می‌خواهند تا آن‌ها را بیشتر کمک نماید.

دو تن از آن‌ها در مورد چنین گفتند:

" محمد صدیق استم یکی از باغداران، باغداری واقعاً در غور رشد کرده ولی آرزو داریم تا همکاری بیشتر داشته باشد ریاست زراعت با ما دهاقین تا بتوانیم بیشتر باغداری را رشد دهیم."

"سید محمد استم یکی از شهروندان غور، باغداری در غور خوب رشد کرده و ما از دولت می‌خواهیم تا با ما همکاری بیشتر کند تا چند سال بعد غور یکی از ولایات باشد که میوه آن به خارج صادر شود."

غور در غرب کشور از ولایت‌های است که پیشه بیشتر مردم آن زراعت، باغداری و مالداری است.

در سال‌های گذشته هم شمار زیادی باغ‌های سیب و دیگر میوه‌ها در این ولایت ایجاد شد که حاصلات آن برای دهاقین خوش‌بینی‌ های را بوجود آورد.

گزارش: قدیرغفوری

XS
SM
MD
LG