لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

قهرمان: از امکانات جنگی و قوت‌های موجود در هلمند استفاده مثمر نمی‌شود


قوماندان عمومی اوپراتیفی در ولایت هلمند ضعف مدیریت وعدم هماهنگی در ارگان‎های امنیتی و دفاعی را عامل اصلی جنگ درین ولایت می‎داند.

این قوماندان از چگونگی انجام عملیات‎های نظامی در آن ولایت ابراز نا رضایتی می‎کند و می‎گوید پلان گذاری درست درین زمینه وجود ندارد.

عبدالجبار قهرمان روز پنجشنبه به رادیو آزادی از وزارت‎های دفاع و داخله انتقاد کرد که در راه اندازی عملیات‎ها درست عمل نکرده و از امکانات موجود استفاده موثر نمی‎کنند.

قهرمان ضعف مدیریتی در نهادهای امنیتی و دفاعی را مشکل اساسی ادامه جنگ در کشور بخصوص در ولایت هلمند می‎داند.

آقای قهرمان انتقاد کرد که از امکانات موجود در مقابله با مخالفین مسلح استفاده درست صورت نمی‎گیرد.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

او افزود:

"فقط ضعف مدیریت است و همین علت است که نمی‎توانند بین خود هماهنگی درست داشته باشند، نمی‎توانند قوت را که فعلا در اختیار دارند از آن استفاده مثمر کنند و گرنه جنگ هلمند جنگ نیست که قابل کنترول نباشد، اگر از قوت‎های فعلی استفاده مثمر صورت گیرد صد درصد من مطمئین هستم که این مشکل حل می‎شود."

آقای قهرمان تاکید دارد که برای مدیریت درست از عملیات‎ها، جنگ باید در قریه‎ها صورت نگیرد، بلکه منابع مالی مخالفان مسلح تثبیت گردیده و مرزهای افغانستان بگونه درست تحکیم شوند.

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که مقامات امنیتی افغان می‎گویند که نیروهای امنیتی افغان حدود یک هفته قبل از مرکز ولسوالی سنگین عقب نشینی کردند.

یک منبع از قول اردوی ۲۱۵ میوند هلمند به شرط افشا نشدن نام اش به رادیو آزادی گفته بود که، در این اواخر فشارهای امنیتی بالای نیروهای افغان زیاد بوده و اکمالات به قوای مستقر در سنگین به مشکل صورت می‎گیرد.

به اساس معلومات وزارت دفاع افغنستان در حال حاضر جنگ در ولسوالی‎های ناوه، مارجه، نادعلی، سنگین و بیرون از شهر لشکرگاه میان نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح جریان دارد و نیروهای افغان به پیروزی‎های زیادی دست یافته‎اند.

نجیب دانش سرپرست سخنگوی وزارت داخله افغانستان هرگونه ضعف مدیریت در جنگ هلمند را رد کرده و آن را بی اساس می‎داند.

از سوی هم محمد راد منش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‎گوید ضعف مدیریت درین ارگان وجود نداشته و تاکید دارد که عملیات نیز به صورت درست در هلمند اجرا می‎شود.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

وی افزود:

"رهبری وزارت دفاع از مادون‎ها و قطعات خود به شکل بهتر مواظبت کرده همه قوماندان‎های خود را مورد ارزیابی قرار می‎دهد ما متیقن هستیم که قوماندانان ما بیشتر از پیش فعلا در ولایت هلمند در مبارزه با تروریزم از خود قهرمانی نشان داده و این قهرمانی شان از محصول کارشان در ولسوالی نادعلی، اطراف شهر لشکرگاه و سنگین وضاحت دارد."

آقای راد منش همچنان می‎گوید که مخالفان مسلح بیشتر تحرکات شان را به شکل چریکی و در بین قریه‎ها انجام می‎دهند و آنان تلاش دارند تا قریه‎ها را از وجود مخالفین پاکسازی کرده و مردم را مصون سازند.

از سوی هم صدیق ساحل کارشناس نظامی افغان عامل ادامه جنگ در هلمند را مافیای مواد مخدر و دخیل بودن دست‎های خارجی‎ها دانسته و می‎گوید برای این مشکل باید یک راه حل اساسی جستجو گردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG