لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

ارگ گزارش‌ها در مورد نداشتن منابع مالی شورای عالی صلح را رد کرد


ریاست جمهوری افغانستان گزارش‌های که در پیوند به نداشتن منابع مالی شورای عالی صلح نشر شده‌است را رد کرده می‌گوید که منابع مالی این شورا حفظ است.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه طی نشست خبری گفت که استراتژی شورای عالی صلح نهایی شده و با آن این شورا می‌تواند نقش خود را بهتر از قبل ایفا کند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی افزود:

"استراتژی شورای عالی صلح نهایی شده‌است برخلاف خبرهای که دیروز نشر شده بود که منابع مالی ندارد منابع مالی برای شورای عالی صلح وجود دارد و با تغییرات که به وجود آمده و وظایفی که به رئیس دارالانشای آن سپرده شده هم ظرفیت این شورا بلند می‌رود و هم فعالیت آن متمرکز می‌شود."

آقای مرتضوی افزود که لغو شورای عالی صلح در دستور کار حکومت نیست و افزود که یکی از اولویت‌های حکومت دسترسی به صلح بوده که تنها از مجرای شورای عالی صلح قابل پی‌گیری می‌باشد.

شاه حسین مرتضوی همچنان گفت محمد اکرم خپلواک به اساس حکم رئیس جمهور با حفظ موقف فعلی‌اش به حیث رئیس اجرایی دارالانشای این شورا عالی صلح تعیین شده‌است.

وی گفت که با آمدن آقای خپلواک نماینده خاص رئیس جمهور در امور سیاسی، شورای عالی صلح جان تازه گرفته و تحرکات جدید در کار این شورا به میان خواهد آمد.

این در حالیست که برخی از رسانه‌ها به نقل از یک منبع در شورای عالی صلح گزارش داده‌اند، این شورا که از سال ۱۳۸۹ خورشیدی فعالیت داشته از روز شنبه بودجه ندارد.

برخی رسانه‌ها همچنان به نقل از منابع نامعلوم گفته اند، کشورهای تمویل کنندۀ دیگر تصمیم به تمویل این شورا ندارند و گفته می‌شود که شورای عالی صلح منحل خواهد شد.

بر اساس معلومات محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح، بودجه این شورا کمتر از سه میلیون دالر در سال می‌باشد که از سوی امریکا، انگلستان، جاپان، کوریای جنوبی و برخی کشور‌های دیگر پرداخته می‌شود.

آقای قاسمیار می‌گوید که منابع مالی این شورا برای مدتی بنابر برخی موضوعات تعلیق شده‌است نه متوقف.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح
محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح

وی گفت:

"استراتژی به تصویب برسد، رئیس تعیین شود، سال مالی یک تعداد کشور‌های دونر روی کار شده‌است میکانیزم پرداخت کمک‌ها نیز شاید روش جدید را به کار داشته باشد همین یک عده مسائل دست به هم داده‌اند و موجب این شده‌است که تأخیر در بودجه شورای عالی صلح پیدا شود اجرای بودجه معطل است تا این مشکلات برطرف گردد."

وی این موضوع را که گویا در شورای عالی صلح پول گزاف به مصرف می‌رسد رد کرده گفت، کمک‌های بزرگ که تحت نام صلح با افغانستان صورت می‌گیرد به وزارت‌های سکتوری داده می‌شود اما به‌گفته وی دغدغه آن به پای شورای عالی صلح تمام می‌شود.

مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح افزود که قرار است تا یک یا دو هفته آینده برای گزینش رئیس این شورا، دیداری با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه نیز داشته باشند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG