لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

ملل متحد: ۵۰-۶۰ سال نیاز است تا ماین‌ها از سوریه و عراق پاکسازی شوند


ملل‌متحد می‎گوید، پنجاه تا شصت سال وقت را خواهد گرفت تا عراق و سوریه از وجود ماین‎ها، مواد انفجاری تعبیه شده و سایر مهمات منفجر ناشده پاکسازی شوند.

این سازمان روز پنجشنبه گفت، برای انجام این کار صرف در عراق سالانه حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون دالر نیاز است.

اگنس مارکیلو (Agnes Marcaillou) رئیس اداره خدمات ضد ماین سازمان ملل‌متحد می‎گوید، پنجاه تا شصت سال وقت را خواهد گرفت تا کشورهای عراق و سوریه از وجود ماین‌ها، مواد انفجاری تعبیه شده و سایر مهمات منفجر ناشده پاکسازی شوند.

پاکسازی شهر موصل در عراق سالانه به حدود ۵۰ میلیون دالر نیاز دارد.
پاکسازی شهر موصل در عراق سالانه به حدود ۵۰ میلیون دالر نیاز دارد.

اگنس مارکیلو گفته‎است:

"به ده‎ها سال کار نیاز است تا این کشورها مانند اروپای بعد از جنگ دوم جهانی جلوه کنند که تا هنوز هم در این‌جا و آن‎جای آن مهمات منفجر ناشده، کشف می‎شود."

مارکیلو به تاریخ چهارم اپریل که با "روز جهانی آگاهی از خطر ماین‎ها" مصادف است در یک کنفرانس خبری گفت، به تخمین اداره وی برای پاکسازی ماین‎های تعبیه شده توسط شورشیان داعش در عراق سالانه حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون دالر نیاز است.

به‌گفته وی صرف پاکسازی شهر موصل در عراق سالانه به حدود ۵۰ میلیون دالر نیاز دارد.

نیروهای عراقی و ائتلاف به رهبری امریکا از ماه‎ها به این‌سو مصروف عملیات برای تصرف دوباره شهر موصل از نزد شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی اند.

آگاهی از خطر ماین
آگاهی از خطر ماین

در ماه جنوری اردوی عراق اعلان کرد که شرق شهر موصل به‌طور کامل آزاد ساخته شده‎است و جنگ‎ها اینک به خاطر تصرف بخش غربی آن ادامه دارد.

اگنس مارکیلو می‎گوید، مصون ساختن عراق و سوریه به تلاش‎های مختلط و پیچیده و بعد خیلی گسترده نیاز دارد و این کار ممکن است.

به گفته وی، هر قدر منابع مالی بیشتر فراهم شود، به همان اندازه تیم‎های بیشتر ماین پاکی استخدام خواهند شد و نیروهای اردوی عراق برای خنثی ساختن ماین‎ها آموزش خواهند دید.

اگنس مارکیلو گفته‎است، مهمترین مسئله دادن اختیارات و صلاحیت به حکومت‎های عراق و سوریه است تا مشکلات‌شان را خود حل کنند، کاری که کشورهای جرمنی، فرانسه و بریتانیا در پایان جنگ دوم جهانی انجام دادند.

وی همچنان از جامعه جهانی خواسته‎است، در صورتی‎که مهاجرین و بی‌جا شده‌گان در عراق و سوریه بخواهند به مناطق‌شان باز گردند، با آن‎ها مساعدت کنند.

XS
SM
MD
LG