لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

شورای علمای افغانستان به علمای پاکستان پیشنهاد مناقشه دینی کرد


شورای علمای افغانستان اظهارات اخیر مولانا فضل الرحمن رهبر جمعیت العلمای پاکستان را محکوم کرد و به علمای پاکستان پیشنهاد کرد تا به مناقشه دینی وعلمی در رابطه به وضعیت جاری حاضر شوند.

این شورا می‎گوید، اگر رهبر جمعیت العلمای پاکستان واقعا می‎خواهد در رابطه به وضعیت کنونی افغانستان کدام فیصله شرعی می‎خواهد باید علمای دینی آن کشور برای یک مناقشه دینی و علمی آماده شوند.

سخنگوی این شورا روز پنجشنبه در یک نشست خبری سخنان اخیر مولانافضل الرحمان را دشمنانه دانسته گفت، اظهارات وی از فرمایشات استخبارت آن کشور می‎باشد.

محمد قاسم حلیمی سخنگوی این شورا روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، سخنان مولانا فضل الرحمن مغرضانه و فتنه انگیز است.

محمد قاسم حلیمی
محمد قاسم حلیمی

او افزود:

" اگر فضل رحمان در رابطه به وضعیت فعلی افغانستان واقعا کدام فیصله شرعی می‎خواهد باید علمای پاکستان به شمول علمای مشهور جهان با علمای افغانستان در یک مناقشه دینی اشتراک نمایند."

آقای حلیمی، مولانا فضل الرحمن را عالم دینی نه بلکه یکی از اعضای استخبارات پاکستان خواند و گفت که اظهارات چنین رهبر هیچ نوع ارزش دینی و علمی ندارد.

چند روز قبل، مولانا فضل الرحمن در مراسم صدمین سالروز جعمیت العلمای پاکستان گفته‎است تا زمانی‎که خارجی‎ها در افغانستان حضور دارند تامین صلح در این کشور ناممکن است.

وی همچنان گفته‎است، حاکمیت طالبان در افغانستان حاکمیتی به خوش مردم این کشور است.

با آنکه قبل از این علاوه بر مولانا فضل الرحمن برخی از علمای مشهور پاکستانی نیز در رابطه به افغانستان اظهاراتی داشته و با عکس العمل حکومت و علمای دینی این کشور نیز مواجه شده‎است.

اما این بار نخست است که شورای علمای افغانستان، علمای پاکستان را به مناقشه دینی دعوت می‎نماید.

از سوی هم برخی اعضای کمیسیون دینی و فرهنگی ولسی جرگه افغانستان از اقدام شورای علمای افغانستان استقبال کرده می‎گویند، علمای پاکستانی هیچ زمانی به چنین مناقشه حاضر نخواهند شد.

عبدالخالق بالا کرزی یکتن از اعضای این کمیسیون روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" این یک اقدام بجا و مثبت است که علمای افغانستان کرده‎اند و به علمای پاکستانی چلنج داده‎اند که آنان با علمای افغانستان در یک مناظره علمی روبرو صحبت نمایند من از چنین یک کار استقبال می‎نمایم."

برخی از علمای دینی افغانستان نیز از حکومت این کشور می‎خواهند تا در رابطه به همچو اظهارات پی هم مولانا فضل الرحمن رهبر جمعیت العلمای پاکستان به کنفرانس آینده بین المللی اسلامی به طور رسمی شکایت کند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG