لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

والی کنر: به شمول داعش ۹ گروه تروریستی در کنر فعالیت دارند


پس از ولایت ننگرهار حضور داعش در ولایت کنر نیز دیده شده‎است.

مقامات محلی ولایت کنر می‎گویند، از یکسال بدینسو در این ولایت به شمول داعش برخی گروهای تروریستی دیگر هم دیده شده و آنان در تلاش هستند تا فعالیت‎های تروریستی شان را در برخی مناطق این ولایت آغاز نمایند.

وحید الله کلیمزی والی کنر می‎گوید، این گروه‌ها به شمول داعش تلاش می‎نمایند تا در برخی مناطق این ولایت دست به فعالیت‎های تروریستی بزنند.

کلیمزی گفت، این گروه‌ها در اثر سعی برخی حلقات استخاباتی خارجی به ولایات سرحدی افغانستان بخصوص در ولایت کنر فرستاده می‎شوند.

وحید الله کلیمزی والی کنر
وحید الله کلیمزی والی کنر

او افزود:

" در مجموع در ولایت کنر ۹ گروه فعالیت می‎کند، بیشتر آنان در بیرون از کشور تجهیز، تمویل و آموزش داده و به این ولایت فرستاده می‎شوند. به اساس معلومات اداره استخاباراتی، آنان در برخی مناطق با سلاح دیده شده و آمادگی دارند تا دست به اعمال تروریستی بزنند."

این در حالیست که حدود دو سال قبل گروه داعش برای نخستین بار در شینوار و ولسوالی‎های سرحدی مانند اچین، هسکه مینه و کوت ولایت ننگرهار فعالیت هایشان را آغاز کردند.

به اساس معلومات نیروهای امنیتی افغان و مردم محل، این گروه در ولسوالی‎های یاد شده ده‎ها تن راکشته و خانه‎های شان را ویران کرده‎است.

نیروهای امنیتی افغان عملیات پیهم را علیه این گروه راه اندازی کرده می‎گویند که این گروه در اکثر نقاط افغانستان سرکوب شده‎اند.

با آنکه مقامات امنیتی افغان از سرکوب داعش در ولسوالی‎های سرحدی ننگرهار خبر می‎دهند اما گزارش‎های نیز به نشر رسیده که فعالیت‎های افراد وابسته به گروه داعش در برخی مناطق دیگر افغانستان نیز دیده شده‎است.

از سوی هم وزارت دفاع افغانستان اطمنیان می‎دهد که تدابیر جدی علیه گروهای تروریستی بخصوص داعش در کشور رویدست گرفته شده‎است.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت.

رادمنش: تصمیم داریم که در سال ۱۳۹۶ با همه این تهدیدات مبارزه نماییم.
رادمنش: تصمیم داریم که در سال ۱۳۹۶ با همه این تهدیدات مبارزه نماییم.

وی افزود:

" ما تصمیم داریم که در سال ۱۳۹۶ با همه این تهدیدات مبارزه نماییم و ما یقین داریم که نیروهای دفاعی توانایی اینرا دارند تابرابر گروه‎های مثل داعش نه تنها در کنر در هر جای افغانستان که سر بلند کنند برعلیه آنان با تمام ظرفیت و فعالیت‎های محاربوی را سازماندهی بکنند و به مردم شرایط بهتر امنیتی را آماده بسازند."

در عین حال برخی از کارشناسان می‎گویند، افغانستان بیشتر یک کشور کوهستانی است و همچنان با برخی از کشورهای همسایه سرحدات باز نیز دارد و به همین دلیل تروریستان به آسانی می‎توانند از این راه‎ها وارد افغانستان شوند.

سردار زداران یکتن از این کارشناسان می‎گوید، بخاطر سرکوب این گروه باید نیروهای هوایی افغان تجهیز شوند.

وزارت دفاع می‎گوید، نیروهای هوایی کشور در حال تجهیز است تا مخالفین مسلح بخصوص گروه داعش در افغانستان کاملا از بین بروند.

این در حالیست که شام روز گذشته یک پایگاه مهم داعشیان در ننگرهار هدف بزرگترین بمب غیر هستوی امریکا قرا گرفت.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG