لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

وزارت زراعت: در ۸۰ در صد ساحات افغانستان خدمات حیوانی فراهم شده‎است


وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‎گوید، اکنون در هشتاد در صد ساحات این کشور خدمات حیوانی فراهم شده‎است.

مسئولین این وزارت می‎گویند که این ساحات از درک رسانیدن خدمات حیوانی، جلوگیری از امراض حیوانی، تداوی و قرنطین امراض حیوانی تحت پوشش قرار گرفته‎اند.

آنان روز سه شنبه در کنفرانس ملی همسان سازی خدمات کلینیک‎های حیوانی گفتند که به اساس پلان‎های جدید وزارت زراعت خدمات حیوانی بیش از این گسترش خواهد یافت.

حمدالله همدرد سرپرست معینیت مسلکی وزارت زراعت و مالداری گفت که در اثر فعالیت‎های کلنیک‎های موجود، بیماری و تلف شدن حیوانات کاهش یافته‎است.

وی افزود که با تطبیق پلان‎های جدید این وزارت، مشکلات در بخش پرورش حیوانات حل خواهد شد.

وی افزود:

"تا کنون ۱۳۲۰ کلنیک در سراسر افغانستان داریم باید کوشش کنیم که به سوی بهبود برویم در سیستم باید ریفورم ایجاد کنیم و زمانی‎که این تغییر را وارد کنیم می‎توان خدمات خوب ارائه کنیم یک واحد ساحوی مشخص باید شناسایی شود و همه ما باید به آن اتکا و آن را تمویل کنیم."

آقای همدرد گفت که تاکنون برای پرورش و نگهداری حیوانات در این کشور از سوی سکتور خصوصی، مالداران و برخی موسسات نمونه‎های گوناگون عملی گردیده که تاثیر چندانی نداشته‎است.

مسئولین وزارت زراعت و مالداری می‎گویند که تعداد حیوانات در حدود ۴۰ میلیون در افغانستان تخمین شده که در هر ولسوالی یک مرکز تداوی حیوانی ایجاد گردیده‎است.

آنان می‎افزایند که در سال‎های اخیر هزاران فارم نگهداری حیوانات در افغانستان ایجاد شده‎است که هزاران تن در آن مصروف کار می‎.

میرویس خوگیانی یکی از آگاهان بخش زراعتی و مالداری می‎گوید، برای این‎که به تمامی نقاط این کشور خدمات حیوانی فراهم گردد حکومت باید همکاری سکتور خصوصی را جلب کند.

وی افزود:

"یگانه مشکل که حکومت دارد در تشکیلات است، نمی‎شود که ویترنر آنان، مامور ترویج و کارکنان شان رسیدگی کند دولت باید این برنامه‎ها را با سکتور خصوصی هماهنگ بسازد گروپ‎ها را ایجاد کرده و برای رسانیدن خدمات کوپراتیف‎ها را به میان آورد با آن در آینده نزدیک کارهای زیادی در زمینه خواهد شد."

به اساس معلومات مقامات، افغان برای رشد زراعت امکانات زیاد وجود دارد و اگر حکومت سهولت‎های بیشتر را فراهم نماید این کشور می‎تواند در مدت کم از نگاه محصولات زراعتی و حیوانی خود کفا شود.

رئیس جمهور افغانستان گفته‎است که رشد و معیاری سازی زراعت و مالداری در اولویت کار حکومت قرار دارد و برای آن برنامه‎های مفید در نظر گرفته شده‎است.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG