لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۶

برخی اعضای ولسی جرگه: پروسه "سی. بی. آر" شفاف نیست


برخی اعضای ولسی جرگه افغانستان می‎گویند، «سی. بی. آر» یا پروسه گماشتن افراد شایسته در ادارات دولتی، به‌گونه شفاف تطبیق نمی‎گردد.

آنان تأکید می‎کنند که «سی. بی. آر»، در مرکز و ولایات یکسان عملی نمی‎گردد.

این وکلا روز چهارشنبه در نشست عمومی ولسی جرگه گفتند، شواهد و اسنادی وجود دارد که نشان می‎دهد این پروسه در برخی ادارات دولتی به‌گونه شفاف تطبیق نگردیده و حقوق افراد شایسته در این بخش زیر پا می‎شود.

نصرت: این پروسه باید به تمام ادارات ولایات یکسان آغاز شود.
نصرت: این پروسه باید به تمام ادارات ولایات یکسان آغاز شود.

موسی نصرت یکی از اعضای این جرگه افزود:

"امیدوار هستیم که این پروسه در تمام ولایات و تمام ادارات یکسان عملی شود آنان بر اساس کدام اصول برخی ولایات را به پروسه «سی. بی. آر» شامل نساخته‎اند ما می‎گوییم، این پروسه باید به تمام ادارات ولایات یکسان آغاز شود."

همایون همایون معاون اول ولسی جرگه که ریاست نشست عمومی را نیز بر عهده داشت، به کمیسیون‎های مربوط دستور داد تا در این مورد با مقامات دولتی صحبت نماید.

بر اساس معلومات مقامات افغان، پروسه «سی. بی. آر» یا بلند بردن ظرفیت کارمندان ادارات و مسلکی ساختن نهادهای دولتی سه سال قبل از سوی حکومت افغانستان آغاز گردید و حالا در ۲۰ وزارت‌خانه و ادارات دولتی عملی می‎گردد.

مسئولان کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی می‎گویند، تاکنون از طریق این پروسه ده‎ها هزار تن در پست‎های مختلف حکومتی مقرر شده و ظرفیت‎های کاری هزاران کارمند دولتی نیز بلند رفته‎است.

هزینه پروسه «سی. بی. آر» در افغانستان از سوی برخی مؤسسات خارجی پرداخته می‎شود.

از سوی هم وزارت مالیه افغانستان می‎گوید، پروسه «سی. بی. آر» به‌گونه شفاف در ادارات دولتی عملی می‎گردد.

عبدالرحیم زی: ما با جدیت و قاطعیت خود کار می‎کنیم.
عبدالرحیم زی: ما با جدیت و قاطعیت خود کار می‎کنیم.

اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"ما با جدیت و قاطعیت خود کار می‎کنیم در سال ۱۳۹۵ هدف که برای ما تعیین شده بود که در ادارات دولتی در پست‎های مختلف افراد را استخدام کنیم خوشبختانه ما توانستیم از هدف تعیین شده بیشتر افراد را بر اساس اصل شایسته سالاری و بر اساس روابط مسلکی نه شخصی استخدام کنیم پروسه به شکل اساسی و درست تطبیق شده و تطبیق آن جریان دارد و در سال ۱۳۹۶ پلان‎ها و برنامه‎های که ما از آدرس استخدام داریم به مردم اطمنیان می‎دهیم که نتیجه مثبت خواهد داشت."

این بار نخست نیست که از پروسه «سی. بی. آر» شکایت می‎شود بلکه پیش از این نیز برخی از داوطلبان پست‎های دولتی گفته‎اند که این پروسه به‌گونه درست و شفاف تطبیق نمی‎گردد.

اما وزارت مالیه افغانستان می‎گوید، این پروسه با در نظرداشت، اسناد، تجربه، توانایی و ظرفیت کاری داوطلبان عملی می‎گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG