لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

قاچاق مواشی به ایران سبب افزایش قیمت گوشت در هرات شده‌است


انتقال مواشی از ولایت هرات به کشورهای همسایه و افزایش قیمت گوشت در بازار هرات، مسئولان اداره زراعت و مالداری را واداشته است تا طرحِ را برای انکشاف مالداری در این ولایت جستجو کنند.

مسئولان این اداره امروز یکشنبه نشستی را به ارتباط طرح استراتژی رشد و انکشاف مالداری در این ولایت برگزار کردند.

محراب‌الدین احمدی آمر خدمات مالداری و صحت حیوانی اداره زراعت هرات می‌گوید، سالانه هزاران رأس گوسفند به کشور ایران قاچاق می‌شوند و این مسئله باعث کاهش شمار مواشی در این ولایت شده‌است.

وی گفت:

"در چند سال اخیر اوسط تعداد مواشی یک مالدار ۵۰ رأس بود اما در حال حاضر به سه تا چهار رأس رسیده که این یکی از مشکلات عمده است. به دلیل نیازهای مصارف گوشت به خصوص گوشت سرخ که در کشورهای همسایه است، گوسفندان به برخی کشورها به‌خصوص ایران به قیمت بسیار ارزان قاچاق می‌شوند."

در همین حال شماری از مسئولان اتحادیه‌های حیوانی در هرات از بدتر شدن وضعیت مالداری در این ولایت شکایت می‌کنند.

این افراد حکومت را متهم به بی‌توجهی در این خصوص کرده می‌گویند که نبود بازار فروش برای محصولات حیوانی مشکلات مالداران را چند برابر کرده‌است.

محمد نذیر مردان مسئول اتحادیه گاوداران هرات و علی احمد نوری مسئول اتحادیه انکشاف مالداری هرات در مورد چنین گفتند:

"تا کنون کار چندانی در قسمت مالداری برای ما نشده‌است و برای ما واکسین و یا غذای حیوانی کمک نشده‌است. به واکسین‌های ضرورت داریم که باید سر وقت استفاده شود اما ما این واکسین‌ها را نداریم."

"عدم هماهنگی میان مالداران و بین ارگان‌های مسئول خدمات مالداری و نبود بازار یا مارکیت برای فروش محصولات حیوانی از مشکلات عمده مالداران است."

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات برخی از این مشکلات را می‌پذیرد اما تأکید دارد که مقامات محلی تدابیر شدیدی را برای جلوگیری از قاچاق مواشی به کشورهای همسایه روی دست گرفته اند.

آقای فرهاد گفت، اداره محلی در نظر دارد تا با انکشاف کشتارگاه‌های حیوانات، زمینه را برای صادرات گوشت به کشورهای همسایه نیز مساعد کنند.

وی گفت:

"در حال حاضر در جغرافیای ولایت هرات و یا سرحداتی که مربوط به هرات است گزارشی در مورد قاچاق مواشی نداریم اما متأسفانه بعضی گزارش‌ها و شکایت‌ها به ما هم رسیده که گویا مواشی از ولایت‌های همجوار به کشورهای همسایه قاچاق می‌شوند."

قاچاق مواشی از ولایت هرات به کشورهای همسایه از چندین سال به این‌سو آغاز شده‌است.

این موضوع تنها روی وضعیت مالداری اثرات منفی نگذاشته بلکه قیمت گوشت در بازار هرات را به صورت بی‌سابقه بالا برده است.

در حال حاضر یک کیلو گوشت گوسفند در این ولایت بیش از ۴۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.

اتحادیه قصابان در این ولایت می‌گوید در صورتیکه دولت افغانستان جلو قاچاق مواشی به کشورهای همسایه را نگیرد، قیمت گوشت در بازار هرات به دو برابر افزایش خواهد یافت.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG