لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۲

ویس برمک: برای مبارزه با حوادث طبیعی به بازسازی زیربنا‌ها نیاز است


مقام‌های افغان می‌گویند، برای مبارزه با خطرات ناشی از حوادث طبیعی در افغانستان نیاز است تا زیربنا‌های کشور بازسازی شوند.

اگرچه به‌گفتۀ مقام‌های افغان، ظرفیت افغانستان برای کاهش خطرات ناشی از حوادث طبیعی بلند رفته‌است، اما وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی کشور می‌گوید که افغانستان برای مبارزه با زلزله‌های شدید، سیلاب‌ها، لغزش زمین و دیگر آفات طبیعی نیاز دارد تا زیربنا‌هایش را به‌گونۀ درست بازسازی کند.

ویس احمد برمک روز چهارشنبه در یک کنفرانس سازمان ملل در مورد حوادث طبیعی در مکسیکو گفت، سرک‌ها، سیستم ترانسپورتی، آب‌رسانی، تعلیم و صحت از اولویت‌های افغانستان است.

به‌گفته او، تمام کار‌های زیربنایی که در افغانستان صورت گرفته‌است توان مقاومت در برابر حوادث طبیعی و امنیتی را ندارند.

ویس احمد برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی
ویس احمد برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی

آقای برمک افزود، افغانستان در پانزده سال گذشته در بخش پروژه‌های زیربنایی خود سرمایه‌گذاری زیاد کرده‌است اما بحران‌ها باعث شده تا خسارات هنگفت مالی را نیز متقبل شود.

ویس احمد برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی چندی قبل در صحبت با رادیو آزادی از آغاز روی یک برنامه خبر داده بود که نخست ساحات را که با خطرات ناشی از حوادث طبیعی روبه‌رو اند شناسایی کرده و سپس حل آن‌را دریابد.

او گفت:

"اکنون کار روی این برنامه آغاز شده‌است، مراحل ترتیب و طرح‌ریزی آن روی دست است. ممکن تا شش ماه و یا یکسال دیگر بتوانیم یک برنامه جامع را داشته باشیم تا بتواند خطرات ناشی از حوادث طبیعی شناسایی شوند و پس از ۵ تا ده سال دیگر به‌گونه تدریجی مشکلات حل شوند."

بانک جهانی در اوایل ماه جاری میلادی در گزارش خود که در مورد خطرات ناشی از حوادث طبیعی نشر کرد، گفت در کشوری‌که دو بر سوم حصه آن خانواده‌های بی‌بضاعت اند خطرات ناشی از حوادث طبیعی می‌تواند بیشتر مردم را متضرر سازد.

بر اساس این گزارش، سیلاب‌ها یکی از حوادث است که سالانه ۵۴ میلیون دالر خساره وارد می‌کند و خسارات ناشی از زلزله‌ها سالانه هشتاد میلیون دالر تخمین شده‌است.

بانک جهانی گفته‌است، از سال ۱۹۸۰ میلادی بدین‌سو بیش از ۲۰ هزار تن در حوادث طبیعی جان‌های‌شان‌ را از دست داده‌اند که نصف آن‌ها در نتیجه زلزله‌ها کشته شده‌اند.

وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان می‌گوید، از دو سال بدین‌سو آمادگی حکومت برای مبارزه با حوادث طبیعی بیشتر شده‌است، اما افغانستان قابلیت مبارزه با تمامی حوادث را ندارد.

کنفرانس کنونی سازمان ملل در مورد مبارزه با حوادث طبیعی که در مکسیکو دایر شده‌است، بزرگترین کنفرانس در پانزده سال گذشته است که از کشور‌ها می‌خواهد تا ۲۰۳۰ میلادی کاهش چشمگیری در تلفات جانی و خسارات مالی ناشی از حوادث طبیعی بیاورند.

XS
SM
MD
LG